Christenondernemers bijeen: kerkzijn en zakendoen gaan prima samen
Kerkzijn en zakendoen gaan prima samen. De kerk moet de christelijke ondernemers koesteren en bereid zijn van zakelijke inzichten te leren. Christelijke ondernemers voelen zich miskend als zij alleen maar als geldschieters worden gezien.
Deze geluiden waren woensdag en donderdag in allerlei toonaarden te beluisteren op de ondernemersdagen die door het Christelijk Ondernemers Netwerk (CON) waren georganiseerd in Veenendaal. Het CON is een platform dat als doel heeft door publicaties, seminars en netwerkbijeenkomsten christenondernemers bij elkaar te brengen.
Donderdag vond er veel uitwisseling van informatie bij de vele stands plaats. Daarnaast waren er seminars en workshops rond het thema ”De ondernemende kerk”.
Johannes van den Akker, een Bijlmermeerbewoner, vertelde hoe hij abt werd van het Kleiklooster en tevens directeur van de daaraan verbonden bierbrouwerij Kleiburg. Van den Akker, die met zijn gezin in de Bijlmerflat Kleiburg woonde, dacht na hoe hij in de multiculturele Bijlmermeer een christelijke onderneming kon starten die het Bijbelse begrip gastvrijheid en herbergzaamheid zou uitstralen.
Dat bleek het eeuwenoude concept van een klooster te zijn met de daaraan verbonden reputatie van gastvrijheid. Door een aantal flats aaneen te schakelen, kon Van den Akker een stadsklooster formeren. Op zoek naar een verdienmodel, kwam Van den Akker al gauw op het idee om een bierbrouwerij te beginnen. Volgens de abt en bierbrouwer is het Kleiklooster een christelijk getuigenis in de Bijlmer.
In zijn presentatie ”Een ondernemende kerk investeert en innoveert” ging Ruben Flach in op de combinatie van kerkzijn en ondernemerschap. Flach, die als directeur van Stichting Opwekking elk jaar de Pinksterconferentie ”Opwekking” met meer dan 60.000 bezoekers organiseert, weet waarover hij praat. „Sommige christenen lijken uitsluitend met aardse zaken bezig te zijn, anderen willen alleen maar op de hemel gericht zijn. De aardse bezigheden hoeven echter niet ten koste te gaan van de hemelse gerichtheid. Laat er een goede balans en gelijktijdigheid zijn.” Vanuit de kerk zou meer toerusting voor de aardse bezigheden, waaronder zakendoen, kunnen worden gegeven.
Als vierde spreker deed theoloog Jan Willem van der Straten uit de doeken hoe hij als buitenkerkelijke door een Amerikaanse televisiepredikant via een tv-show met het christendom in aanraking kwam.
Eigentijdse mediamiddelen zijn geschikt om buitenkerkelijken te bereiken, vindt Van der Straten. Hij werd door zijn onorthodoxe communicatiemethoden zelfs in talkshows van RTL4 uitgenodigd. De mediatheoloog, die inmiddels door zijn vlogs en EO-uitzendingen bekend staat als ”dominee Baardmans” verdedigde de stelling dat „geen middel te gortig is, mits het Evangelie wordt verbreid.”
In Nederlandse kerkgemeenschappen voelen ondernemers zich vaak eenzaam, stelde Kees de Zwart. „Vooral als je merkt dat je als succesvolle ondernemer in de kerk wordt gezien als een machine waaruit het geld moet komen om kerkelijke activiteiten te financieren.”
De succesvolle ondernemer uit Groot-Ammers voelt zich door God geroepen om in gesloten islamlanden bedrijfjes en vakopleidingen te starten, om zo gediscrimineerde christenen de scholing of de baan te bieden die zij anders nooit zouden kunnen krijgen. Met dit soort ondernemingen gaan deuren open en wordt ook bij overheden welwillendheid gekweekt, merkt de christenzakenman. Goede leerinstellingen bevorderen de vakbekwaamheid van christenen, zodat deze meer erkenning in hun islamitische omgeving krijgen.