Randstad trekt deels weg uit de binnensteden
Randstad verhuist tientallen van de 206 fysieke vestigingen op A-locaties en drukke winkelstraten vanaf volgend jaar naar bedrijventerreinen. Dat bevestigde een woordvoerder van de Nederlandse tak van Randstad na berichtgeving door het Financieele Dagblad dinsdag.
Algemeen directeur Reiant Mulder van Randstad Nederland ontwikkelde de nieuwe digitale strategie van de uitzendgroep. Een handvol prominente ‘flagshipstores’ in de grote steden wordt van de verhuizing uitgezonderd. „Van de inloop moeten we het niet meer hebben, 99 procent van de zoektochten naar nieuw werk begint online. Ook 50-plussers leiden een volledig digitaal leven. Het tempo heeft ons ook verrast”, aldus Mulder.
Randstad bespaart dan ook op vierkantemeterprijzen, en dirigeert zijn investeringsbudget hoofdzakelijk naar nieuwe technologieën die de kans op plaatsingen zo groot mogelijk maken.
Bij de locaties op de bedrijventerreinen is het straks alleen nog mogelijk om op afspraak langs te komen. Volgens de woordvoerder moeten die locaties vooral goed bereikbaar zijn, ook met het openbaar vervoer. In sommige gevallen zou het kunnen dat kantoren van Randstad worden samengebracht met die van dochterbedrijf TempoTeam.
Randstad doet later op de dag in Londen zijn nieuwe strategie voor het hele concern uit de doeken. Daarbij mikt de uitzendreus op 90 miljoen tot 100 miljoen euro aan structurele besparingen. Een deel van dat geld wordt gestoken in nieuwe digitale initiatieven. De hele operatie, inclusief de verhuizingen in Nederland, gaan volgens Randstad niet gepaard met banenverlies.
De omzet van de maanden oktober en november ligt in lijn met de prestaties in het derde kwartaal toen er een groei met 9 procent werd behaald. Verder stelt het concern voor het dividend voor dit jaar volledig in contanten uit te keren. Op het overnamefront verwacht het bedrijf volgend jaar niet heel actief te zijn.