„Kolenoverslag weren kan veel banen kosten”
Kolenoverslag weren uit de Rotterdamse haven kan ten koste gaan van veel banen, zonder dat het klimaat hiermee wordt geholpen. Dat stelt het Havenbedrijf Rotterdam in reactie op een voorstel van de Rotterdamse gemeenteraad.
Nu bestaat nog 6 procent van de overslag in Rotterdam uit kolen. Direct en indirect zijn er zo’n duizend banen mee gemoeid. Als het aan de Rotterdamse gemeenteraad ligt, wordt de kolenoverslag echter afgebouwd. De raad heeft hiertoe dinsdag een voorstel aangenomen. De motie van GroenLinks werd gesteund door PvdA, D66, CDA, NIDA, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en SP.
De kolen uit Rotterdam gaan nu voor het overgrote deel naar Duitsland. Daar worden ze onder meer gebruikt door de staalindustrie om hoogovens op de juiste temperatuur te krijgen. Volgens het havenbedrijf, dat voor een groot deel eigendom is van de gemeente, is er momenteel nog geen andere brandstof voorhanden waarmee dit ook kan. Kolen zullen voorlopig dus nog wel even nodig zijn. Als je de haven van Rotterdam kolenvrij maakt, dan verplaatst de overslag ervan zich waarschijnlijk naar een andere haven.
„Milieuvoordeel is er dus niet”, zegt ook vakbond FNV die vreest dat vijfhonderd tot zeshonderd gezinnen de dupe worden. De bond vindt dat de gemeente Rotterdam hun moet compenseren door te storten in een speciaal kolenfonds, als dit voorstel wordt doorgezet. „We spreken dan over een bedrag tussen de 130 miljoen en 156 miljoen euro.”
Het havenbedrijf verwacht wel dat het kolenvolume in Rotterdam de komende jaren omlaag zal gaan. Dit komt doordat er nu ook nog veel kolen worden afgenomen door kolencentrales. Door de overgang naar duurzamere vormen van energie, zoals zon en wind, neemt die vraag waarschijnlijk af.
Volgens GroenLinks komt het besluit van de Rotterdamse raad op een cruciaal moment, omdat het havenbedrijf het huurcontract met Europa’s grootste overslagbedrijf EMO met 25 jaar wil verlengen. GroenLinks-raadslid Arno Bonte noemt dit „onbestaanbaar”. „Als we klimaatverandering tegen willen gaan en de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs willen halen, dan zal Rotterdam afscheid moeten nemen van steenkolen”, aldus Bonte die het voorstel indiende. Hij verwacht dat de haven in 2030 kolenvrij zal zijn.