‘Vrijgezellen’ China winkelen voor miljarden
De ‘Vrijgezellendag’ in China, 11 november, heeft weer voor een recordomzet op internet gezorgd. De Chinese handelsgigant op internet Alibaba heeft zaterdag laten weten dat er voor 25,4 miljard dollar (21,7 miljard euro) op internet is verkocht. Het maakt van de Chinese ‘winkelfeestdag’ de grootste dag voor ‘e-commerce’ en de meest intensieve winkeldag waar dan ook.
Bezorgers van pakketten krijgen het in China buitengewoon druk in de komende dagen. Ze moeten zeker anderhalf miljard pakketjes gaan bezorgen. Volgens de vicevoorzitter en medeoprichter van de handelsonderneming Alibaba, Joseph Tsai, is de 24 uur van de Vrijgezellendag een periode „waarin winkelen een sport en amusement is”.
Dat de consumenten elk jaar weer meer inslaan komt volgens Tsai door het het stijgen van de koopkracht van de naar schatting 300 miljoen Chinezen uit de groep van middeninkomens.
Vrijgezellendag is begin jaren negentig ontstaan op de Chinese universiteiten waar singles hun vrijgezellenbestaan wilden vieren. Het is uitgegroeid tot een winkelfestijn.