Economie

Studie: Energielabel interesseert koper niet

Houden huizenkopers rekening met de energiewaarde van dat huis? Zijn ze bereid meer te betalen voor een zuiniger huis? Helemaal niet, zeggen Noorse onderzoekers.

IPS
1 November 2017 10:05Gewijzigd op 16 November 2020 11:50
beeld Istock
beeld Istock

De meeste huizenkopers houden bij hun keuze geen rekening met het energielabel, stelden onderzoekers van de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie (NTNU) vast. Ze kwamen dinsdag met hun bevindingen naar buiten.

Zo’n energielabel bevat een score die aangeeft hoe energiezuinig een huis is. In de meeste Europese landen is zo’n certificaat verplicht als je een huis verkoopt of verhuurt.

Hoe zuiniger het huis, hoe minder de energie zal kosten, dus hoe meer je kunt betalen voor dat huis. Dat is de achterliggende gedachte. Maar in de praktijk valt dat dik tegen.

De onderzoekers gingen in Noorwegen na wat het effect van de invoering van dat energielabel was op de prijs van huizen. Geen enkel, zo blijkt. De prijzen stegen wel sinds de invoering van het label in 2010, maar voor die zuinige huizen stegen de prijzen ook al voor de invoering.

Energielabels hebben geen enkel effect op de prijs”, stelt professor Olaf Olaussen van de NTNU Business School. „De regeling lijkt het beoogde doel niet te halen.”

Eerdere studies toonden wel een effect. „We stelden vast dat volgens sommige Europese studies, vooral een Nederlandse studie, energielabels een groot verschil maakten voor de prijs”, zegt Olaussen. De Noren hebben echter ernstige bedenkingen bij die eerdere studies. Zo toonden die alleen de situatie ná de invoering van het energielabel, niet de situatie ervoor. Bovendien keken die studies meestal naar een periode die niet langer was dan een jaar.

Olaussens team onderzocht de Noorse huizenprijzen van 2000 tot 2014, dus een lange periode, zowel voor als na de invoering van het label in 2010. Ze zagen dat het energielabel inderdaad een impact had op de prijs als ze de Nederlandse onderzoeksmethode hanteerden. Maar als ze de data wat grondiger gingen bestuderen, verdween dit effect.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer