Zakelijke rijder weet amper wat auto kan
Moderne auto’s zitten vol met veiligheidssystemen, maar bestuurders gebruiken die nauwelijks. Vaak weten ze niet eens dat de systemen aanwezig zijn.
De cruisecontrol is een positieve uitzondering: 90 procent van de zakelijke rijders gebruikt die, blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van Connecting Mobility, een projectbureau van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Tijdens het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met branchevereniging RAI en de Vereniging Zakelijke Rijders, werden 1355 zakelijke rijders bevraagd op hun kennis en gebruik van ondersteunende systemen in de auto. Het gaat om auto’s van maximaal vijf jaar oud.
De zogeheten ”lane departure warning”, een systeem dat een geluidssignaal of een trilling in het stuur geeft als de bestuurder de wegmarkering overschrijdt zonder richting aan te geven, is in 18 procent van de gevallen in gebruik. Slechts 16 procent maakt gebruik van de adaptieve cruisecontrol, die de afstand tot de voorganger regelt.
De systemen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten. Verkeerspsycholoog Ilse Harms van Connecting Mobility noemt het in het AD van woensdag dan ook „bizar” dat de snufjes niet worden gebruikt. „Het is geen onwil van de automobilist. Ze weten niet dat die in de auto zitten.”
Volgens het onderzoek kreeg 24 procent van de automobilisten van een nieuwe of bijna nieuwe auto bij aflevering uitleg over de systemen. RAI Vereniging roept de industrie, autoverkopers en automobilisten ertoe op de bekendheid van systemen te vergroten.