Goede zomer voor luchtvaartgroep IAG
Luchtvaartgroep IAG heeft de winst in het derde kwartaal flink opgevoerd. Het moederbedrijf van British Airways, Iberia, Aer Lingus en prijsvechter Vueling profiteerde van een lagere brandstofrekening en stijgende ticketprijzen, met name dankzij een aantrekkende markt in Latijns-Amerika.
IAG behaalde in het belangrijke zomerkwartaal een omzet van 6,6 miljard euro, 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst viel met 1,5 miljard euro ruim een vijfde hoger uit. De nettowinst ging omhoog van 1 miljard naar 1,1 miljard euro. De ticketprijzen gingen afgezien van wisselkoerseffecten met 2,2 procent omhoog.
Alle onderdelen van de luchtvaartgroep hebben volgens topman Willie Walsh naar behoren gepresteerd, ondanks verstoringen door slecht weer en terrorisme. IAG profiteerde daarbij ook van de malaise bij andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Air Berlin, Alitalia en het Britse Monarch.
Afgezien van eenmalige posten en schommelingen in wisselkoersen en de brandstofprijs gaat IAG nu uit van een operationele winst van 3 miljard euro voor heel 2017. Dat zou een toename betekenen met bijna een vijfde ten opzichte van het voorgaande jaar. Tot dusver voorspelde het bedrijf alleen een dubbelcijferige toename van dat resultaat.
Eerder dit jaar kreeg British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij binnen de groep, nog te maken met een enorme stroomstoring. Daardoor konden in het weekeinde na Hemelvaart honderden vluchten niet doorgaan en werd het bedrijf opgezadeld met een kostenpost van tientallen miljoenen euro’s.