Positief zelfbeeld kind klopt lang niet altijd
Het positieve zelfbeeld dat kinderen met psychiatrische problemen van zichzelf hebben, is niet altijd juist. Dat blijkt uit onderzoek van Max Güldner onder 265 kinderen uit groep 7 en 8 waarop hij op 12 oktober promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Güldner maakt onderscheid tussen kinderen met een gezonde zelfwaardering en kinderen met een kwetsbare positieve zelfwaardering. Bij de laatste groep gaat het om kinderen met gedragsproblemen die narcistische trekken vertonen. Zij lijken voor de buitenwereld een positief zelfbeeld te hebben. Maar hun gevoel van eigenwaarde is brozer en wordt sterker bepaald door het behalen van tijdelijke successen of door falen.
Kinderen met een gezond zelfbeeld laten zich minder leiden door succes of falen en behouden bij negatieve ervaringen beter hun gevoel van eigenwaarde. Ook staan ze meer open voor feedback. Negatieve feedback maakt hen niet meteen angstig of verdrietig, in tegenstelling tot kinderen met een kwetsbare positieve zelfwaardering.
Volgens Güldner is het belangrijk dat hulpverleners nagaan of het gepresenteerde zelfbeeld bij kinderen juist is. Zo niet, dan moet de behandeling gericht zijn op het stimuleren van een gezonde zelfwaardering.