Carrefour werkt aan plannen voor thuismarkt
Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk, presenteert voor het einde van het jaar plannen om de verkopen op de thuismarkt op te krikken. Daar kampt de super met sterke concurrentie. Ook prijsdalingen van fruit en groente eisen er hun tol.
De verkopen in Frankrijk lagen in het derde kwartaal op vergelijkbare basis 0,9 procent lager dan een jaar eerder. De totale omzet van Carrefour ging juist met 0,5 procent omhoog, tot 21,9 miljard euro.
Volgens de vakbonden denkt Carrefour eraan om de situatie op te lossen door bijvoorbeeld meer winkels op zondag open te doen. Ook zouden diverse grote ‘hypermarkten’ overgedaan worden aan franchisers.
„Er wordt hard gewerkt. Heb nog een paar weken geduld”, is alles dat financieel directeur Matthieu Malige nu nog kwijt wilde. Hij en topman Alexandre Bompard zijn recent aangetreden.
Carrefour was vroeger jarenlang verreweg de grootste speler voor de dagelijkse boodschappen in Frankrijk. Maar het marktaandeel is de laatste jaren flink geslonken, onder meer door de komst van budgetketens als Lidl.