Concerns ruilen kaasschaaf voor bijl
Nederlandse ondernemingen gebruiken steeds minder vaak de kaasschaafmethode om in kosten te snijden. De schaaf verruilen ze voor de botte bijl om complete delen van het bedrijf weg te hakken.
Uit een onderzoek van KPMG blijkt dat 60 procent van de bedrijven niet meer gelooft in eenmalige maatregelen om kosten te besparen. Bij de kaasschaafmethode moeten alle onderdelen binnen een bedrijf een klein stukje van het budget inleveren. Maar deze manier maakt plaats voor kostenreductie in de vorm van flinke saneringen.
Een voorbeeld van deze verandering kwam maandag toen oliemaatschappij Shell bekendmaakte 450 tot 650 banen bij de Nederlandse afdeling van de automatisering te schrappen. Een deel van het werk verhuist naar goedkopere landen.
Een meerderheid van de bedrijven denkt dat prijsverhogingen van goederen en diensten niet tot betere resultaten leiden. Volgens de bedrijfsadviseurs van KPMG ontkennen de bedrijven in eerste instantie altijd de noodzaak tot ingrijpen. Ze wachten te lang met het nemen van maatregelen.
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de doelstellingen die de bedrijven formuleren vaak niet gehaald worden. Nog geen derde van de ondernemingen haalt een groot stuk van de vooraf gestelde doelen. Slechts een op de twaalf bedrijven haalt alle doelstellingen. Vooral middelgrote bedrijven doen het slecht.