Economie

Kliksafe stapt over op nieuwe filtertechniek

Kliksafe stapt over op een verbeterde filtertechniek. Dat heeft de aanbieder van geschoond internet vrijdag bekendgemaakt.

Redactie economie
4 June 2004 21:13Gewijzigd op 14 November 2020 01:17

Kliksafe heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DNA Services in Hendrik-Ido-Ambacht en de A & C Groep in Alblasserdam. DNA heeft recent een nieuwe filterserver ontwikkeld. In samenwerking met de A & C Groep gaat dit onder de naam Kliksafe Filterserver aanbieden aan onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Kliksafe onderzoekt mogelijkheden om op termijn ook een verbeterde filter aan de particuliere abonnees aan te bieden.

Het nieuwe filter bestaat uit twee onderdelen: een blacklist met honderdduizenden sites en een contentfilter, dat kijkt naar de inhoud van een internetpagina. Deze combinatie scoort beduidend beter dan de huidige blacklistfilters die Kliksafe naast het whitelistfilter gebruikt.

Het whitelistfilter waarvan Kliksafe gebruikmaakt, is nagenoeg waterdicht, maar dit filter heeft te veel beperkingen voor de regelmatige internetter. Daarom biedt Kliksafe in combinatie met whitelisting ook blacklisting aan. „Blacklisting is een goede oplossing, maar laat nog te veel slechte sites door. Daarom kunnen we niet echt tevreden zijn en zoeken we naar verbetering”, aldus Kliksafe-manager B. J. Peters.

De reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs hebben al grote belangstelling getoond. Kliksafe zal het vernieuwde filter ook promoten in het basisonderwijs. Het bedrijfsleven is in de nieuwe techniek geïnteresseerd omdat Kliksafe tegelijkertijd een spamfilter levert. Dat is van belang voor het scannen en tegenhouden van virussen op internet- en e-mailverkeer.

De filterserver wordt op locatie bij de eindgebruiker geïnstalleerd. Grote voordeel hierbij is dat Kliksafe Filterserver zowel bij kabel- en adsl-, als bij WiFi-verbindingen kan worden gebruikt. Ook is het nieuwe product provideronafhankelijk.

Het abonneeaantal van Kliksafe groeit gestaag. De eerste vier maanden van dit jaar zijn er 850 nieuwe abonnees bijgekomen. Met name zit er groei in de adsl-abonnementen. Het laatste kwartaal van 2003 is met verlies gedraaid. Voor Kliksafe was dat geen verrassing. Een giftenactie heeft 200.000 euro opgeleverd. Dat garandeert de continuïteit van de dienstverlening. Doordat de abonneegroei groter is dan begroot, kan van de opbrengst van de giftenactie nu meer besteed worden voor verbetering van de filters.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer