Van Egmond gaat na de vakantie aan de slag met kerstpakketten
„Na de zomervakantie gaan we keihard aan de slag met de kerstpakketten.” Die zorgen voor ongeveer de helft van de omzet van de onderneming van Raymond van Egmond (47) in Hendrik-Ido-Ambacht. De rest van de verkopen betreft relatiegeschenken, van eenvoudige pennen –„strooigoed noemen we dat”– tot dure artikelen die zijn toegesneden op wat een bedrijf wil uitstralen.
Ook een simpel weggevertje kan overigens van grote waarde zijn. Van Egmond verhaalt van een klant die een order kreeg voor het bouwen van 500 blokhutten op het Canarische eiland Tenerife. De opdrachtgever had diens naam op een pen gezien.
Over zijn vak zegt de eigenaar van Van Egmond Relatiegeschenken: „Ik moet aan mensen iets verkopen wat degenen met wie zij op hun beurt zakendoen leuk vinden en blij maakt en waarvan zij zeggen: Daar is over nagedacht.” Dat laatste vormt een belangrijk aspect. „Je moet je goed inleven in wat het betrokken bedrijf wil en doet; en je moet de omvang van het budget weten.” Daarom brengt hij eerst een bezoek bij een bedrijf om informatie te verwerven. „Hoe meer, hoe beter. Het gaat erom dat je er een gevoel bij krijgt.” Eventueel kan een ondernemer, om ideeën op te doen, op afspraak komen kijken in de showroom. Die is gevestigd in Oud-Beijerland.
De zakenman uit Hendrik-Ido-Ambacht duidt zichzelf aan als „creator, bedenker.” „Wij onderscheiden ons door creativiteit, betrokkenheid en aandacht voor de klant. Een standaardproduct leveren is niet zo moeilijk, maar wij besteden aan een relatiegeschenk meer tijd, zodat het iets uitbeeldt van wat behoort bij dat specifieke bedrijf of event.” Een voorbeeld: „Er was een seminar met als thema: ”Overleven op de ict-snelweg”. Daarvoor zijn we uitgekomen bij een survivaltool, met een mesje, een tangetje en een zaagje, kortom een aantal benodigdheden om te overleven.”
Van Egmond bestelt het uitgekozen artikel bij een van de vele leveranciers in binnen- en buitenland; steeds vaker in China. „Ik ben dus zowel verkoper als inkoper.” Hij voegt zelf geen bewerkingen toe.
„Ook in deze digitale tijd verkopen we nog steeds veel pennen.” Andere gangbare artikelen zijn usb-sticks, T-shirts, badlakens, lampjes, gadgets op elektronicagebied, virtualrealitybrillen en paraplu’s („die kun je aan de binnenkant laten bedrukken met je logo”). „De nieuwste rage zijn de spinners. Daar spelen wij op in.”
„Het geschenk dient te passen bij je uitstraling, je product, je dienst. Iemand die luxespullen aan de man brengt, moet niet aankomen met een pen van 15 cent. Dat doet afbreuk aan zijn imago. Dat gebeurt ook in het tegenovergestelde geval.”
Over het doel van relatiegeschenken: „In ieder mens schuilt een kind en dat krijgt graag een cadeautje. Als je als onderneming je personeel, je klanten regelmatig beloont, ontvang je er iets voor terug: je koopt als het ware loyaliteit. Zij gaan anders tegen je aankijken als je jouw waardering voor hem of haar laat blijken. En, een relatiegeschenk geeft natuurlijk naamsbekendheid.” Hoe meet je het succes van wat je uitdeelt? „Dat is moeilijk, maar als mensen het leuk vinden, komen er reacties. Anders zeggen ze niets.”
Volgens Van Egmond is de markt voor relatiegeschenken na 2008, toen de economische crisis uitbrak, wel veranderd. Er is flink gesneden in de budgetten. „Onze omzet daalde destijds met 40 tot 45 procent en we zijn nog steeds niet terug op het oude niveau. Reclame en marketing richten zich vandaag de dag ook meer op internet, op de sociale media, minder op de fysieke sfeer.”
Kerstpakketten domineren de activiteiten na de zomervakantie. Van Egmond: „In februari bezoeken we een beurs. Daar ontmoeten we leveranciers en maken we kennis met de trends: dingen die het op dit moment goed doen, de modekleuren. Daarna kiezen we ons assortiment. Een goed pakket bevat niet alleen voeding, maar tevens iets speciaals voor een persoon, een gezin. Barbecuespullen zijn bijvoorbeeld populair, ook in de winter.”
Na de vakantie komen de bestellingen op gang. „Als september tenminste niet te warm is, anders denkt nog niemand daaraan, dan wordt het later. Half november moeten we weten wat we nodig hebben.” Van Egmond koopt de ingrediënten in en stelt daarna zelf, met hulp van soms wel vijftien mensen van een ander bedrijf, de pakketten samen.
Hij werkt op het terrein van de pakketten samen met Woord en Daad. Bestellen via de door Van Egmond beheerde site woordendaad-kerstpakketten.nl betekent dat 10 procent van de opbrengst naar een ontwikkelingsproject gaat voor kleine boeren in Benin. „Zo doen we met elkaar, degenen die de pakketten geven en degenen die ze krijgen, iets voor de medemens.”
Bedrijfsgegevens
Naam: Van Egmond Relatiegeschenken
Waar: Hendrik-Ido-Ambacht
Activiteit: relatiegeschenken en kerstpakketten