Economie

„Hypotheekklant te vaak melkkoe van bank”

Banken jagen consumenten vaak onnodig op hoge kosten bij de aanpassing van hun hypotheek. Volgens de Consumentenbond rekenen ze vaak onverklaarbaar hoge kosten. Ook zouden klanten soms verplicht worden om een hypotheekadviseur in te schakelen als het eigenlijk niet nodig is.

ANP
22 August 2017 07:52Gewijzigd op 16 November 2020 11:17

„Banken behandelen klanten met een hypotheek te vaak als een melkkoe”, vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Hij wil een einde maken aan deze praktijken, onder meer door ze aan te kaarten bij de politiek en de toezichthouders.

Onderzoek van de bond wijst uit dat er enorme verschillen zitten in de kosten die banken bij hun klanten in rekening brengen. Voor het aanpassen van een hypotheek na echtscheiding vraagt ING bijvoorbeeld twee keer zo veel als ABN AMRO. Voor het omzetten van een hypotheekvorm ben je volgens de Consumentenbond bij Nationale-Nederlanden (NN) daarnaast vijf keer zoveel kwijt als bij Rabobank.

NN wijst er in een reactie op dat de tarieven gebaseerd zijn op eigen berekeningen en modellen. Volgens een zegsvrouw wordt er wel gekeken naar wat de andere partijen doen. Ze benadrukt daarnaast dat klanten ook de mogelijkheid hebben om naar een onafhankelijke adviseur te stappen.

Het valt de onderzoekers van de Consumentenbond verder op dat RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht stellen, met hogere kosten tot gevolg. De Volksbank, het moederconcern van die merken, verdedigt deze keuze echter: „De hypotheek is voor huiseigenaren de grootste vaste last. Aanpassingen daaraan kunnen grote gevolgen hebben. Wij vinden het beter dat dit samen met de adviseur zorgvuldig wordt bekeken, zodat de klant een weloverwogen beslissing neemt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer