Grolsch doet goede zaken
Bierbrouwer Grolsch heeft zijn winst in 2001 zien toenemen tot 28,6 miljoen euro. Dat is 6 procent meer dan in het jaar ervoor. De hoeveelheid verkocht bier bedroeg 2,95 miljoen hectoliter. De omzet ging bijna 7 procent omhoog naar 272,6 miljoen euro.
Daarmee hebben de winst en het volume gebrouwen bier het hoogste niveau ooit bereikt, meldde de Enschedese brouwer woensdagochtend trots. Ook over 2002 is Grolsch positief. Het bedrijf verwacht een „voortgaande groei” van de nettowinst en het bedrijfsresultaat, bij een hogere omzet. Die hogere omzet moet vooral van de drinkers uit Groot-Brittannië en Amerika komen.
Nederlanders dronken het afgelopen jaar 1,6 procent minder bier dan in 2000. De traditionele Grolsch-beugelfles verloor terrein aan de gewone flesjes en aan de speciale bieren. Maar juist met de ’gewone’ pilsjes en die speciale biersoorten veroverde Grolsch in de tweede helft van het jaar weer het marktaandeel van voor de vuurwerkramp in Enschede, waarbij een van zijn fabrieken zwaarbeschadigd raakte.
Buiten de grenzen nam de omzet met 18 procent toe. Groot-Brittannië, dat na Nederland de belangrijkste afzetmarkt is, dronk zelfs 33 procent meer van het goudgele vocht uit de daar groene beugelfles. De afzet in de VS daalde enigszins.