Interpay krijgt concurrentie
Horecaondernemers overwegen massaal Interpay aan de kant te zetten voor het verwerken van betalingen met creditcards. Volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN) kan het Duitse B+S Card Service tot wel 30 procent goedkoper de elektronische betalingen met Mastercard en Visa verwerken.
KHN hekelt al jaren de dominante marktpositie van Interpay en de hoge tarieven die zij voor de afhandeling van creditcardtransacties vraagt. „Er is nu eindelijk sprake van concurrentie, doordat we afspraken hebben kunnen maken met B+S Card Service voor onze leden”, aldus een KHN-woordvoerder gisteren.
Van de 20.000 KHN-leden is het volgens de zegsman vooral voor hotels en restaurants aantrekkelijk om over te stappen, omdat daar relatief veel met creditcards wordt betaald. De hoteliers en restauranthouders zijn goed voor ongeveer de helft van de achterban van de brancheorganisatie.
Uit onderzoek uit 2002 blijkt volgens KHN dat in hotels, restaurants en cafés jaarlijks 10 miljoen keer met een creditcard wordt betaald. De omzet die daarmee is gemoeid, bedraagt circa 1,2 miljard euro. Voor de verwerking van deze transacties betalen ondernemers tussen de 2 en 6 procent. „De hoogte van de provisie is sterk afhankelijk van de omzet”, aldus de woordvoerder.
Interpay benadrukt dat al jaren de concurrentie op de creditcardmarkt toeneemt. „Zeker door de invoering van de euro zijn grenzen voor dit soort diensten weggevallen”, aldus een woordvoerder. Volgens hem is B+S Card Service een bekende speler in de markt. „Zij kunnen inderdaad substantieel lagere tarieven bieden, omdat zij in veel andere landen actief zijn.”
Het werkgebied van Interpay, Nederland, noemde de zegsman in vergelijking met het Duitse bedrijf klein. „Wij hebben minder schaalvoordelen. In ons land wordt ook relatief weinig met de creditcard betaald, omdat er zo veel gepind wordt. Bovendien investeren wij veel in technologie, fraudebestrijding en een snelle afhandeling ten opzichte van de concurrentie. Dat is veel ondernemers ook wat waard.”
Interpay stelt nog steeds in overleg te zijn met horecaondernemers over de tarieven. „Door de oprichting van een zelfstandige dochteronderneming voor de creditcardactiviteiten, PaySquare, hopen wij binnenkort ook aantrekkelijker tarieven te kunnen bieden.”
Momenteel verwerkt Interpay voor 80.000 tot 90.000 winkeliers en horecagelegenheden creditcardbetalingen.