Economie

Hypotheekmarkt aantrekkelijk voor ABN AMRO

De Nederlandse hypotheekmarkt is door de strengere regelgeving een nog stabielere markt geworden en daarmee zeer aantrekkelijk voor ABN AMRO. Bovendien zijn de schades heel laag omdat Nederlanders alles netjes aflossen, zei topman Kees van Dijkhuizen van de bank woensdag.

ANP
9 August 2017 07:33Gewijzigd op 16 November 2020 11:12

De huizenmarkt blijft nog wel even aantrekken al zal de enorme groei van de prijzen in met name de grote steden wel wat afnemen, denkt Van Dijkhuizen. „Wij zijn niet verontrust. Er is ook sprake van een forse daling geweest, dus deels is dit een inhaaleffect.”

Ook de groeiende Nederlandse economie was belangrijk voor de winstgroei van het financiële concern. De bank boekte een nettowinst van 960 miljoen euro, tegen 391 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam deels door een boekwinst van 200 miljoen euro door de verkoop van de Aziatische private banking-activiteiten.

In het tweede kwartaal van vorig jaar werd de winst juist gedrukt door een grote voorziening voor een derivatenschikking. Behalve de Aziatische verkoop, kwamen ook kostenreducties de winstgevendheid van het concern ten goede.

Naast de consumentenmarkt, was ook de zakelijke markt goed voor groei. Het aantal leningen aan mkb-ondernemingen steeg met 6 procent in het tweede kwartaal. Daarbij waren er geen sectoren die er uitsprongen, zei Van Dijkhuizen. „We zien groei over de hele breedte.”

Internationale groeiambities heeft ABN AMRO ook nog steeds. Met name de markt van de handelsfinanciering is voor de bank interessant, maar ook wil ABN AMRO met leningen en private banking groeien in landen als Duitsland, België en Frankrijk. Aan concrete groeidoelstellingen wil Van Dijkhuizen niet. „We willen ons niet vastleggen op doelen waardoor we misschien domme dingen doen.”

De leningen bij de grootzakelijke bankactiviteiten werden door een lagere dollarkoersen en olieprijzen minder waard. Zonder die invloeden groeide deze tak echter ook.

ABN stelde zich verder ten doel dat eigen vastgoed en dat van klanten in 2030 gemiddeld een A-label moet hebben. Dat zou een CO2-reductie van 2 megaton betekenen. De bank is zelf al bezig om de eigen kantoren duurzamer te maken en gaat klanten ondersteunen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer