Weg nog niet vrij voor akkoord bij Air France
De piloten van Air France blijven wantrouwend over plannen van de directie voor een nieuw dochterbedrijf met goedkoper cabinepersoneel. Dat moet de luchtvaartmaatschappij helpen marktaandeel terug te winnen op de zwaarst bevochten routes. De piloten willen meer garanties over het maximale aantal vluchten dat door het nieuwe bedrijf zal worden uitgevoerd.
Dat heeft voorzitter Philippe Evain van vakbond SNPL gezegd tegen persbureau Bloomberg. Hij stelt dat zijn achterban de laatste jaren al veel heeft moeten slikken, onder meer dat zusterbedrijf KLM veel meer ruimte kreeg om te groeien dan Air France. Dat komt vooral doordat KLM er beter in slaagde kosten te besparen, maar Evain wijst ook de lagere luchthavengelden op Schiphol aan als reden.
Evain benadrukt dat SNPL de plannen van de directie in principe steunt. De bond, die bijna twee op de drie piloten bij Air France vertegenwoordigt, wil evenwel pas tekenen als de eigen leden achter de plannen staan. Volgende week wordt daar uitsluitsel over verwacht. Het bedrijf heeft al laten weten dat het voorstel zoals het nu op tafel ligt, niet meer zal worden gewijzigd.
Air France heeft haast want de eerste vluchten van de nieuwe dochter staan voor oktober gepland. De luchtvaartmaatschappij leed vorig jaar verlies op ruim een derde van alle vluchten naar verre bestemmingen. Door tickets goedkoper aan te bieden hoopt zij de slag met concurrenten uit met name het Midden-Oosten beter aan te kunnen.