Een fietsband mag geen bron van ergernis zijn

Als je fietsers vraagt naar hun grootste ergernissen, dan is een van de dingen die ze noemen de beroerde kwaliteit van de banden. En een veel geplaatste opmerking daarbij is: Waarom kunnen ze geen lekvrije banden maken voor de fiets? Met mijn auto heb ik nooit last van lekke banden.

28 May 2004 11:25Gewijzigd op 14 November 2020 01:16

Gelukkig zijn de fietsbanden de laatste jaren zodanig verbeterd dat een lekke band eigenlijk geen probleem meer is. Dat blijkt uit een uitgebreide test van fietsbanden die de fietsersbond heeft verricht. Daarbij zijn de banden onder andere getest op duurzaamheid, antilekeigenschappen, rolweerstand en comfort. Uit deze test kwamen zes banden naar voren die de fietsersbond aanraad voor stads-, toer- en vakantiefietsers.

Wil je echt nooit meer lek rijden, dan moet je de Dutch Perfect No Flat (24,95 euro) of de Schwalbe Marathon Plus (26,95 euro) aanschaffen. Deze banden gaan nooit meer lek dankzij een flexibele laag in de band. Deze heeft de bijzondere eigenschap dat scherpe voorwerpen er niet in vast komen te zitten maar terug naar buiten geduwd worden. Verschil tussen deze twee banden is dat de Dutch Perfect langer meegaat en dat de Marathon Plus iets meer comfort biedt en iets lichter rolt.

Wil je snel fietsen, dan is de Marathon Slick (22 euro) een aanrader. Deze band had van alle geteste banden duidelijk de laagste rolweerstand. Met deze band ben je bij een snelheid van 20 km/u zo’n 2 km/u sneller dan de slechts scorende banden uit de test. Verder is het een comfortabel band, maar heeft deze wel als nadeel dat hij iets sneller lek gaat en niet zo heel lang meegaat.

Wil je juist comfortabel fietsen, dan is de Schwalbe Big Apple (22,90 euro) de beste keuze. Het bijzondere van deze band is dat die een stuk breder is dan de gewone fietsband. Groot voordeel daarvan is dat je hem daardoor ook minder hard hoeft op te pompen. Een lagere bandenspanning betekent vaak minder comfort. Maar het bijzondere aan deze band is dat die ook bij lage bandenspanning licht rolt. Als je deze band aanschaft, moet je er wel op letten dat er voldoende ruimte is bij frame en spatbord.

Wil je gewoon een goede allround band die lang meegaat, dan zijn de Vredestein Scarab (20,95 euro) en de Vredestein Perfect (25,95 euro) voorhanden. Beide banden kwamen samen met de Dutch Perfect als beste uit de duurtest, terwijl ze op alle andere testonderdelen redelijk of goed scoorden.

Nu zijn goede banden behoorlijk aan de prijs. Uit de test kwamen ook twee goedkope banden als redelijk naar voren. De Dresco-antilek (11,90 euro), die bij bouwmarkten te koop is, en de Halfords touring protect (12,50 euro). Ze kwamen niet erg goed uit de duurtest, maar zelfs met deze goedkope banden hoef je bijna niet bang te zijn voor een lekke band.

Veel problemen met fietsbanden worden niet veroorzaakt door een slechte band, maar doordat mensen met een te lage bandenspanning fietsen. Gevolg daarvan is meer slijtage, meer kans op een lekke band en zwaar trappen. De standaard stadsband moet eigenlijk minimaal een bandenspanning hebben van 3,5 bar. Voor veel mensen is dat verrassend hard. Wil je met zachtere banden fietsen, dan moet je eigenlijk een bredere band aanschaffen, zoals de Big Apple. In een goede pomp met drukmeter investeren om regelmatig de banden op de juiste spanning te brengen, is de moeite waard.

Op basis van de test durft de Fietsersbond wel te zeggen dat bij een goede keuze en een regelmatige controle van de bandenspanning de fietsband geen bron van ergernis meer hoeft te zijn. Wil je de resultaten van de test bekijken, ga dan naar onze website: www.fietsersbond.nl, of vraag het nummer aan met de test via tel. 030-2918171 en info@fietsersbond.nl.

Kees Bakker, Fietsersbond

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer