Heineken lonkt naar Mexicaanse brouwer
Heineken heeft interesse in samenwerking met de Mexicaanse branchegenoot Femsa, bekend van het merk Sol. De Nederlandse bierbrouwer heeft grote belangstelling voor het marktaandeel van Femsa in de VS.
Het bedrijf denkt bijvoorbeeld aan een distributie-overeenkomst in dat land. Dat zei financieel directeur Hooft Graafland woensdag.
Heineken kan geen belang nemen in Femsa. „Er is voorlopig geen aandeel beschikbaar”, aldus de financiële topman. Femsa kocht eerder deze week nog 30 procent van de eigen aandelen terug van moederbedrijf Interbrew.
De bierbrouwer verwacht verder geen acquisities in Europa meer te plegen. Hooft Graafland denkt dat er in de slinkende West-Europese biermarkten nauwelijks groei valt te behalen. Hij verwacht de komende tijd veel van Centraal-Europa.
Heineken handhaaft de verwachting voor 2004. Aan het einde van het jaar verwacht Hooft Graafland dat de netto schuldenlast uitkomt op 3 miljard euro. Het bedrijf richt zich op het vergroten van de kasstroom om zo snel de schulden te verkleinen.
Vorig jaar schreef Heineken nog een lening van 1,1 miljard euro uit om de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG te betalen. De financieel directeur verwacht de komende acquisities te betalen uit de bestaande kredietfaciliteit van 1,2 miljard euro. Dit krediet wordt volgens Hooft Graafland „marginaal gebruikt.”
In West-Europa denkt Heineken meer geld te kunnen verdienen met de verkoop van dure merken en speciale verpakkingen. Daarnaast blijft kostenreductie een permanent aandachtspunt. Heineken blijft geïnteresseerd in Duitsland, maar gelooft in een kleinschalige aanpak. De meeste Duitse biermerken hebben slechts een sterke positie in een bepaalde regio. Hooft Graafland is angstig voor grote uitgaven in Duitsland. „Je verdient het geld in de regio, maar verliest het daarbuiten.”
De financieel directeur is geïnteresseerd in de Chinese biermarkt, maar heeft zijn reserves. „China staat garant voor 15 procent van de wereldwijde bierafzet, maar dat levert slechts 2 procent van de wereldwijde bierwinst op.”