Economie

NS verliest geld op reizigersvervoer

De Nederlandse Spoorwegen hebben het in 2001 niet alleen kwalitatief slecht gedaan, ook de financiële resultaten laten te wensen over. Het spoorbedrijf behaalde een nettowinst van 88 miljoen euro, dat is bijna de helft minder dan het jaar ervoor (156 miljoen euro). Dat heeft de NS dinsdag bekendgemaakt.

ANP
26 February 2002 14:25Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Op de kernactiviteit van de NS, het vervoeren van reizigers, heeft het bedrijf zelfs geld verloren. In 2000 werd nog een winst gerealiseerd van 152 miljoen euro en dat bedrag is nu omgebogen in een verlies van 1 miljoen euro. De omzet bij het reizigersvervoer steeg wel iets, met 4,2 procent tot ruim 1,5 miljard euro. Dat is toe te schrijven aan de prijsverhoging van de kaartjes. Dit jaar verhoogt de NS de prijzen van de kaartjes niet.

Dat veroorzaakt samen met de sterk gestegen kosten voor de verbetering van de dienstverlening volgens de NS dat het resultaat ook dit jaar onder druk staat. Het spoorbedrijf gaat ervan uit dat dit jaar de eerste resultaten van de verbetering van de kwaliteit zichtbaar zijn. „Het zal nog geruime tijd duren voordat die kwaliteit geheel op orde is”, aldus de NS.

Het aantal treinen dat op tijd reed, daalde voor het tweede achtereenvolgende jaar. In 2000 reed nog 84,7 procent van de treinen volgens het spoorboekje. Vorig jaar daalde dat percentage tot het beruchte getal van 79,9 procent. Met het ministerie van Verkeer kwam de NS-directie in een tussentijdse bijstelling het streefcijfer van 80 procent overeen. Dat werd net niet gehaald en kostte de toenmalige directie en raad van commissarissen de kop.

Vooral de hoge kosten hebben het resultaat van het spoorbedrijf gedrukt. Veel van die kosten hebben te maken met personeel (werving, ziekte) en materieel (treinen). De NS moet een inhaalslag maken waar het gaat om investering in personeel en materieel. Afgelopen jaar werd 19 miljoen euro meer geïnvesteerd dan in 2000. In totaal werd 467 miljoen euro gestoken in voornamelijk de vervanging en aanpassing van treinen en locomotieven.

De NS Stations maakten wel winst, maar ook minder dan het jaar ervoor. Het resultaat daalde van 71 miljoen euro in 2000 tot 38 miljoen euro afgelopen jaar. De kosten zijn meer dan verdriedubbeld. Dat heeft volgens de NS te maken met het feit dat „alles wat met loketten te maken heeft” van NS Reizigers is overgeheveld naar NS Stations, waaronder de personeelskosten.

De bouwpoot Strukton staat nog steeds in de etalage. De Strukton Groep haalde een winst van 21 miljoen euro. „Het staat nog te koop, maar er is geen haast bij”, aldus de NS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer