Economie

Nike, Sanrio, Universal Studios onder EU-loep

De Europese Commissie start drie afzonderlijke onderzoeken naar de licensering en distributie van producten van Nike, Sanrio en Universal Studios. Dat heeft EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) woensdag in Brussel bekendgemaakt.

ANP
14 June 2017 11:55Gewijzigd op 16 November 2020 10:47

Ze wil uitzoeken of de drie bedrijven door hun exclusieve contracten met licentiehouders de grensoverschrijdende en online-verkoop van hun producten in de EU beperken. Het gaat onder meer om schoenen, telefoon accesoires, kleding en speelgoed met hun merknamen of afbeeldingen. Zo is het Japanse Sanrio vooral bekend van de Hello Kitty-spullen en zijn producten met de Minions van de Amerikaanse Universal Studios momenteel populair bij jongeren.

„We willen onderzoeken of de praktijken van deze drie bedrijven de consument beperken in hun keuzes en betere deals”, aldus Vestager. Voor het gebruik van de afbeeldingen en logo’s moeten fabrikanten een contract (licentie) hebben met de genoemde bedrijven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer