Consument

Private lease: rijden voor een vast bedrag

Betalen voor het gebruik in plaats van voor het bezit. Steeds meer ‘kopen’ consumenten diensten tegen een maandelijkse betaling. Met het fenomeen private lease kan dat inmiddels ook voor de auto. Een prima mogelijkheid om zorgeloos te rijden, of een wurgconstructie met verrassingen in de kleine lettertjes?

Tony Vos
12 June 2017 08:57Gewijzigd op 16 November 2020 10:45
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Zo’n 80 procent of meer van alle privé gereden auto’s is op de een of andere manier gefinancierd. Dat loopt uiteen van een lening bij de bank of de garage tot aan geld dat aan ouders of vrienden moet worden terugbetaald. Private lease is een relatief nieuwe vorm die de laatste tijd enorm in opkomst is.

Wat houdt private lease van een auto precies in? De consument gaat een overeenkomst aan met een automerk of leasefirma en krijgt voor een vooraf afgesproken termijn een nieuwe auto ter beschikking. Hiervoor wordt elke maand een vast bedrag afgesproken. In dat bedrag zitten onder meer verzekering, wegenbelasting, onderhoud en reparatie. Feitelijk blijven alleen de brandstofkosten en het eigen risico bij schade als nog te betalen over.

Een groot voordeel is dat de consument inzicht krijgt in de maandelijkse kosten van het autorijden. Bij het afsluiten van het contract hoeft niet onderhandeld te worden bij de dealer, terwijl ook onverwachte garagerekeningen tot het verleden behoren. Om een private-leasecontract af te kunnen sluiten, is wel een vast inkomen nodig, maar geen spaargeld of een aanbetaling. Private lease kan het gemakkelijkst worden vergeleken met huur voor een langere termijn. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij.

Navraag bij de Consumentenbond leert dat er ook nadelen aan private lease zijn. Als de situatie van de consument verandert (echtscheiding, verhuizing, ontslag), moet er een boete betaald worden als gevolg van contractbreuk. Verder kan private lease invloed hebben op het maximaal te lenen hypotheekbedrag voor een huis. Ook wijst de Consumentenbond op het feit dat na drie jaar zonder eigen auto de bij de verzekering opgebouwde schadevrije jaren vervallen. Enkele leasemaatschappijen maken daar een uitzondering op. Ook voor wie een hoge no-claim heeft opgebouwd, kan de verzekeringscomponent in private lease hoog uitvallen.

Private lease wordt steeds meer ingezet door particulieren die tot voor kort een auto van de zaak reden en bijtelling kregen. Steeds meer bedrijven willen van de verantwoordelijkheid voor auto’s af en bieden hun werknemers een mobiliteitsbudget. Zakelijke rijders zijn nieuwe auto’s gewend die iedere drie tot vier jaar worden gewisseld. Bovendien hebben ze nooit omkijken naar onderhoud. En al die voordelen biedt private lease.

Of private lease de meest voordelige manier is van autorijden, hangt sterk af van de specifieke situatie van de gebruiker. Private lease ontzorgt, maar uitsluitend als de klant geen belangrijke veranderingen in zijn of haar leven meemaakt. Samen met de contractduur wordt ook het aantal kilometers per jaar afgesproken. Voor meer kilometers wordt een extra bedrag in rekening gebracht, wie minder kilometers rijdt, krijgt het verschil veelal niet terugbetaald, zo waarschuwt de Consumentenbond. Bovendien is het verstandig om voorafgaand aan het zetten van de handtekening uit te pluizen of pechhulp, vervangende auto, winterbanden, rechtsbijstand en inzittendenverzekering bij de prijs zijn inbegrepen.

Rekenvoorbeelden

Om te zien wat private lease kost ten opzichte van het kopen van een auto, twee voorbeelden. De Renault Captur is al jaren de best verkochte auto op de Nederlandse markt onder particulieren. De Peugeot 5008 is een nieuw, ruimtelijk model met zeven zitplaatsen.

Renault Captur TCe 90 Zen

Prijs: 21.290 euro

Verwachte bezitsduur 4 jaar Contractuur 4 jaar

Aantal kilometers 15.000/jaar Aantal kilometers: 15.000/jaar

Vaste kosten 256 euro/maand

Variabele kosten 101 euro/maand

Rente op lening 27 euro/maand

Totale kosten 385 euro/maand Maandbedrag 379 euro

Conclusie: bij een Renault Captur lijkt er per maand geen groot verschil tussen kopen en private lease.

Peugeot 5008 Puretech 1.2 Allure

Prijs: 34.850 euro

Verwachte bezitsduur 3 jaar Contractuur 3 jaar

Aantal kilometers 30.000/jaar Aantal kilometers: 30.000/jaar

Vaste kosten 480 euro/maand

Variabele kosten 254 euro/maand

Rente op lening 43 euro/maand

Totale kosten 777 euro/maand Maandbedrag 662 euro

Conclusie: bij de Peugeot 5008 blijkt private lease in het voordeel ten opzichte van de aankoop.

  • Onder de vaste kosten vallen de afschrijving, verzekering, motorrijtuigenbelasting en onderhoud van carrosserie en diversen. Onder de variabele kosten vallen de variabele afschrijving, reparatie en onderhoud en de banden. Bron: ANWB.

Andere mogelijkheden

Een gebruikte auto kan het maandelijkse budget een stuk verlagen. De afschrijvingscomponent in de vaste kosten valt daarbij een stuk gunstiger uit. Daarentegen zijn de onderhoudskosten hoger. Deze kunnen ook van tevoren niet exact worden ingeschat. In het algemeen stelt ook de Consumentenbond dat een gebruikte auto maandelijks goedkoper is dan private lease.

De consument kan ook traditioneel een auto huren. Of dat een interessante optie is, hangt vooral af van hoe vaak een auto nodig is en of de huurauto zich in de directe woonomgeving bevindt. Wie dagelijks boodschappen doet vanuit een klein dorp naar een grotere stad, zal met het huren van een auto niet geholpen zijn. Wie in een stad woont, heeft veel meer mogelijkheden. Dus of huren een alternatief is voor private lease hangt sterk van de omstandigheden af. Wie niet dagelijks een auto nodig heeft, kan hier voordeel mee behalen.

Daarnaast bestaan er nog autodeelmogelijkheden. Voor een vast bedrag per maand kan men beschikken over een auto in de buurt. Ook dat kan een interessante en financieel aantrekkelijke optie zijn voor consumenten die met regelmaat maar niet dagelijks een auto nodig hebben.

Conclusie

Of private lease interessant is voor de automobilist, is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Een groot voordeel is dat men iedere maand exact weet wat de auto kost. Bovendien is het voor jongeren zonder eigen geld, maar wel met een vast inkomen een goede oplossing als de auto nodig is voor werk en privégebruik. Tegelijk is private lease niet de enige oplossing. Traditioneel financieren, het kopen van een gebruikte auto en huren of autodelen zijn andere opties.

Keurmerk

De leasebranche heeft, in samenwerking met de Consumentenbond, een keurmerk in het leven geroepen. Dit keurmerk wordt sinds 1 februari 2016 gevoerd. In de algemene voorwaarden, die op de site van de Consumentenbond te vinden zijn, staan alle rechten en plichten van de leasemaatschappij en de consument duidelijk weergegeven. Het is niet verstandig om een contract aan te gaan met een leasemaatschappij die niet onder dit Keurmerk Private Lease werkt. Private lease wordt aangeboden door de grote leasemaatschappijen en de automerken die een eigen label voeren.

Nibud

Het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) benadrukt dat private lease geen lening is, maar een vorm van huren. De organisatie stelt dat het belangrijk voor de consument is om te controleren wat precies wel en wat niet is inbegrepen in het maandbedrag. Informeer verder wat er gebeurt als de auto tijdens het contract kapotgaat. En ook wat de consequenties zijn als de consument van de auto of het contract af wil. Allemaal belangrijk om vooraf na te gaan. Is het mogelijk om het contract tussentijds op te zeggen, en wat zijn de kosten daarvan? Let er ook op dat de maandbedragen gelijkmatig zijn en dat er geen veel hogere laatste betaling (slottermijn) volgt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer