Gigabytes remmen omzetdaling mobiele markt
De Nederlandse markt voor mobiele diensten profiteert van de groeiende vraag naar mobiele data. De al jaren durende omzetdaling in de sector lijkt af te vlakken, zo constateert marktonderzoeker Telecompaper vrijdag.
De omzet daalde in het eerste kwartaal met 0,7 procent ten opzichte van een jaar eerder naar 1,2 miljard euro. De telecombedrijven slaagden erin het omzetverlies te beperken door onbeperkte bundels, combinaties met televisie, thuistelefonie en -internet en simpelweg grotere databundels aan te bieden.
Vodafone verloor als enige van de vier telecomaanbieders met een eigen netwerk marktaandeel. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. Tele2 groeide het sterkst, maar blijft met een marktaandeel van 4,6 de kleinste van de vier.
Ondanks de bijna-stabilisering in het afgelopen kwartaal kan de vlag nog niet uit. De concurrentie blijft toenemen in een stagnerende markt.
Voor het hele jaar rekent Telecompaper op een omzetdaling met 2 tot 3 procent tot 4,6 miljard. Naar verwachting houdt de daling langer aan en komt de omzet in 2021 uit op 4,5 miljard euro.