Zelfde loon voor truckers in ander EU-land
Vrachtwagenchauffeurs die minstens drie dagen per maand in een EU-land werken waar het salaris hoger is dan in hun thuisland, hebben recht op datzelfde hogere loon. De chauffeurs moeten via hun tachograaf aangeven wanneer ze de grens zijn overgegaan. Ook hebben ze tijdens hun internationale ritten recht op wekelijke rusttijden buiten de cabine in „een behoorlijke accommodatie.”
Dat stelt de Europese Commissie woensdag bij de presentatie van nieuwe voorstellen voor het wegtransport. „Wij gaan uit van het principe gelijk loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats”, zei EU-commissaris Marianne Thyssen (Werk en Sociale Zaken). „Internationale chauffeurs zullen met minder stress en vermoeidheid te maken krijgen.”
Ook mogen chauffeurs in aansluiting op een buitenlandse rit zoveel binnenlandse ritten maken als ze willen in een periode van vijf dagen. Nu is cabotage (het vervoeren van goederen of passagiers in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land) in de EU beperkt tot drie keer binnen zeven dagen.
Werkgevers blijven verplicht de buitenlandse activiteiten van hun chauffeurs te melden. Daarvoor komt een digitaal formulier. Volgens de commissie garanderen de nieuwe regels „adequate bescherming van chauffeurs en minder concurrentieverstoring op de transportmarkt.”
EU-parlementariër Dennis de Jong (SP) is „niet te spreken” over de voorstellen. „Het minimumloon en CAO-afspraken voor buitenlandse chauffeurs gelden pas na drie dagen. Dit betekent in de praktijk dat Oost-Europese chauffeurs in Nederland voor een hongerloontje aan de slag kunnen. Ik vind dit ronduit asociaal.”