Nieuwe Grandis is multifunctionele ruimtewagen

Het leek weer goed te gaan met Mitsubishi. Na jaren van kommer en kwel brachten nieuwe modellen het langverwachte keerpunt en kwam voorzichtige groei opnieuw in beeld. Inmiddels hebben de recente discussies in de top van aandeelhouder DaimlerChrysler over de toekomst van zijn participatie in Mitsubishi het merk geen goed gedaan. Doet de nieuwe Grandis dat wel?

24 May 2004 08:37Gewijzigd op 14 November 2020 01:15

Mitsubishi maakt spannende tijden door. Een paar weken geleden bracht DaimlerChrysler, dat 37 procent van de aandelen in handen heeft, naar buiten dat voorlopig wordt afgezien van investeringen in het Japanse Mitsubishi. Het belang wordt overigens niet afgebouwd en inmiddels wordt in Japan met man en macht gewerkt aan een ingrijpend saneringsplan. Een van de details kwam deze week naar buiten. Ruim 10 procent van de 13.700 banen komt te vervallen. Samen met een forse kapitaalinjectie moeten de maatregelen ervoor zorgen dat Mitsubishi in 2006 weer winst maakt.

De afgelopen jaren heeft Mitsubishi hard gewerkt aan een vernieuwing van het modelprogramma, waarbij vooral geïnvesteerd is in aantrekkelijke producten voor specifieke segmenten. Mitsubishi bindt daarbij niet langer de strijd aan met de grote volumemerken, maar wil zich veeleer onderscheiden met een reeks vierwiel aangedreven terreinwagens en SUV’s en met aantrekkelijke multifunctionele ruimtewagens. De nieuwe Grandis is daar een goed voorbeeld van.

Na een serie weinig spannend gestileerde modellen als de Space Wagon en de Space Star is de Grandis een verademing. De Japanner is in vergelijking met bijvoorbeeld de Renault Espace en de Peugeot 807 niet alleen lang, maar ook relatief laag. In combinatie met een dynamische, futuristische vormgeving maakt dat van de Japanner een opvallende verschijning. Vooral de scherp gelijnde frontpartij maakt een krachtige indruk, terwijl de achterzijde met de donker getinte zijramen ietwat sinister oogt. Mitsubishi zelf ziet de auto vooral als een combinatie van een stationwagon en een MPV, maar de hoeveelheid zitplaatsen maakt wel duidelijk op welke doelgroep Mitsubishi met de Grandis mikt.

Mitsubishi levert de auto enkel met een 2,4 liter viercilinder zestienklepper, die maximaal 121 kW/165 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Daarmee is de Japanner allerminst een stakker, want de krachtbron voorziet in een prima prestatiepotentieel. De handgeschakelde variant sprint in 10,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. De motor kan ook gecombineerd worden met een viertraps automaat. Daarmee komt de Grandis wat minder vlot uit de startblokken, maar de automaat past prima bij het karakter van de auto. De Grandis is immers vooral een comfortabele auto, die op langere ritten het best uit de verf komt.

De auto is op kruissnelheden ook keurig stil. Enkel bij voluit accelereren laat de zestienklepper van zich horen, maar bij constante snelheden is het motorgeluid gedempt. Het onderstel is comfortabel geveerd, waarbij opvalt dat de veerwegen tamelijk lang zijn. De Grandis helt in bochten overigens niet meer dan gemiddeld over. De auto stuurt licht, maar met voldoende gevoel.

Het interieur van de Grandis is minder spectaculair vormgegeven dan de buitenzijde. Het geheel ziet er echter modern uit. Over de gebruikte materialen zijn we wat minder te spreken. Het dashboard is opgetrokken uit wat goedkoop ogende materialen die je in deze prijsklasse niet verwacht. De afwerking daarentegen geeft weer weinig reden tot klagen.

De Grandis is naar keuze voorzien van zes of zeven zitplaatsen. De bank op de derde zitrij kan in zijn geheel worden weggeklapt, terwijl de bank of stoelen op de tweede zitrij opgeklapt en tegen de voorstoelen geschoven kunnen worden. Ruimte is er meer dan voldoende in de Grandis, al is de hoofdruimte helemaal achterin wat beperkt. De nieuwe Mitsubishi Grandis is leverbaar vanaf 29.995 euro; een ronduit aantrekkelijke prijs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer