Economie

ACM maakt werk van eerlijke online reviews

Consumenten moeten ervan op aan kunnen dat recensies over producten of diensten die online worden aangeboden, op een eerlijke manier tot stand komen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat daar de komende tijd werk van maken, meldde de toezichthouder donderdag.

ANP
11 May 2017 08:44Gewijzigd op 16 November 2020 10:31
beeld EPA
beeld EPA

Steeds meer consumenten kijken naar de bevindingen van anderen voor zij online iets kopen of boeken. „Het belang van onlinereviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie”, aldus ACM-directeur Bernadette van Buchem.

In een eerste verkenning heeft de ACM geen aanwijzingen gevonden dat er op dit moment zaken structureel misgaan. Veel bedrijven schakelen wel consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven, maar dat mag zolang ze dat eerlijk vermelden. De toezichthouder vindt wel dat sommige aanbieders daar duidelijker in kunnen zijn.

Gesprekken die de ACM heeft gevoerd met vier grote reviewwebsites, Iens, Kieskeurig, Feedback Company en Kiyoh, hebben volgens de toezichthouder al tot verbeteringen geleid. „Wij geven tips en informatie aan de bedrijven hoe zij zich aan de regels kunnen houden”, aldus Van Buchem. „Wij gaan ervan uit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer