Economie

Groei van schulden via creditcards

De creditcard wordt in Nederland steeds meer gebruikt om op krediet te kopen. In vijf jaar tijd is het marktaandeel van deze ’kredietkaart’ gestegen van 15 naar 25 procent. Vooral consumenten met lagere inkomens waarderen de mogelijkheid tot rood staan op de creditcard.

ANP
21 May 2004 09:37Gewijzigd op 14 November 2020 01:15

Dat staat in het woensdag verschenen rapport ”Consumptieve Kredietverlening” van de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). De grotere populariteit van de creditcard, en de risico’s voor schuldproblemen die daaraan vastzitten, is een van de „opmerkelijke” veranderingen die de AFM signaleert op het gebied van consumptief krediet.

Een andere is dat de gemiddelde schuld op consumptief krediet en de gemiddelde roodstand op betaalrekeningen in vijf jaar tijd met meer dan 30 procent is toegenomen.

In 2003 werd er voor 10,7 miljard euro aan nieuw consumptief krediet verstrekt, een stijging met 3 procent ten opzichte van 2002. Daarmee gaat het minder hard dan in voorgaande jaren en hierdoor stijgt ook de totale schuld op consumptieve leningen oftewel het uitstaand debiteurensaldo (in 2003 17,1 miljard euro) minder snel.

De AFM concludeert dat huishoudens op dit moment gemiddeld genomen niet in de problemen raken door het afsluiten van consumptieve leningen. „Er is dus geen sprake van een groot risico op overcreditering voor grote groepen huishoudens”, aldus de toezichthouder.

Maar de risico’s op overcreditering zijn wel degelijk aanwezig. Er zijn aanwijzingen dat het aantal personen dat door te veel lenen in de problemen raakt sterk toeneemt, hoewel er volgens de AFM geen exacte cijfers beschikbaar zijn.

In de problemen raken is niet voorbehouden aan een bepaalde groep, het loopt dwars door de samenleving heen: mensen met lage inkomens, maar ook mensen met hogere inkomens die door een combinatie van verschillende soorten leningen risico op overcreditering lopen. Verder vormen jongeren een kwetsbare groep.

Als oorzaken van de (mogelijk) toenemende schuldenproblematiek noemt de AFM de economische neergang en de gewijzigde leencultuur. Mensen en vooral jongeren lenen vaker en makkelijker en zijn zich minder bewust van de gevolgen. Er zijn kredietverstrekkers die hierop inspelen door met wervende campagnes reclame te maken voor hun producten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer