Zonnebrillen helpen GrandVision vooruit
GrandVision kan enigszins tevreden terugkijken op het eerste kwartaal van het jaar. Het moederbedrijf van optiekketens Pearle en EyeWish zag de verkopen aantrekken, geholpen door de verkoop van zonnebrillen, effectieve marketing en een gunstige vergelijkingsbasis. Wel waarschuwde het voor mindere resultaten in het tweede kwartaal.
De omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 845 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bij de winkels die langer dan een jaar open waren, steeg de omzet met 4 procent. De brutowinst kwam over de eerste maanden van het jaar uit op 136 miljoen euro, tegenover 123 miljoen euro een jaar eerder.
Dat het tweede kwartaal moeizamer zal verlopen, komt volgens GrandVision onder meer door de timing van de vakantiedagen rondom Pasen. Verder was het tweede kwartaal vorig jaar qua verkopen een stuk beter dan de eerste maanden van het jaar, waarmee het lastiger zal worden om dat te overtreffen.
GrandVision moet verder op zoek naar een nieuwe topman. Theo Kiesselbach treedt om persoonlijke redenen in 2018 terug. Hij werkt dan ruim zestien jaar voor de onderneming.