Jimmy Choo staat in de etalage
Jimmy Choo heeft zichzelf in de etalage gezet. De verkoper van dure schoenen en modeaccessoires heeft daarover overeenstemming bereikt met investeerder JAB Luxury dat twee derde van de aandelen Jimmy Choo bezit.
Het is overigens niet zeker of het bedrijf wordt verkocht. Uit documenten die zijn ingediend bij de Britse beursuitbater blijkt dat Jimmy Choo alle strategische opties onderzoekt. Verkoop is er daar één van. Het bedrijf wil de „maximale waarde” voor aandeelhouders creëren.
Jimmy Choo debuteerde in het najaar van 2014 op de aandelenmarkt in Londen. Het aandeel zat de afgelopen periode in de lift, geholpen door een aantrekkende vraag naar luxe-items. Ook branchegenoten van Jimmy Choo wisten daarvan te profiteren.
Overigens is Jimmy Choo niet het enige luxemerk waar JAB vanaf wil. Ook het van huis uit Zwitserse merk Bally werd door de investeerder in de etalage gezet.
JAB, dat onder meer eigenaar is van koffiemerk Douwe Egberts (DE), wil zich richten op zijn groeiende koffie- en broodjesactiviteiten. De investeerder maakte onlangs bekend de Amerikaanse uitbater van broodjeszaken Panera Bread over te nemen. Ook bezit JAB merken als Keurig Green Mountain, Krispy Kreme Doughnuts en Peet’s Coffee & Tea.