Economie

Transportsector worstelt met terrorismedreiging

Nice, Berlijn, Stockholm. Drie terroristen, drie vrachtwagens, ruim honderd doden. Extremistische strijders lijken een nieuw moordwapen te hebben ontdekt. We kunnen er met de techniek of een training iets tegen doen, maar de mogelijkheden zijn beperkt.

Orkun Akinci
13 April 2017 20:03Gewijzigd op 16 November 2020 10:18Leestijd 3 minuten
Terroristen pleegden recent diverse aanslagen door met vrachtwagens op mensen in te rijden. Foto: beeld van de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn. beeld EPA, Paul Zinken
Terroristen pleegden recent diverse aanslagen door met vrachtwagens op mensen in te rijden. Foto: beeld van de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn. beeld EPA, Paul Zinken

De truck waarmee Anis Amri op 19 december inreed op bezoekers van de kerstmarkt in Berlijn, stopte na 80 meter automatisch dankzij het remsysteem dat op de aanrijdingen reageerde. Die innovatie redde vele levens, maar voor elf aanwezigen baatte de techniek niet. Zij stierven, net als de door Amri vermoorde chauffeur. Een succes met een dikke zwarte rand derhalve.

Woordvoerder Rutger Kerstiens van DAF Trucks kiest zijn woorden zorgvuldig als het onderwerp ter sprake komt. Jazeker, de techniek helpt om het de terrorist moeilijker te maken. „Er zijn tal van systemen in ontwikkeling, die de truck bijvoorbeeld afremmen wanneer deze voetgangers voor zich ziet. Maar we vrezen dat je nooit helemaal kunt uitsluiten dat vrachtwagens voor dit soort weerzinwekkende doelen worden gebruikt. Ook de meest geavanceerde systemen zijn vaak uit te schakelen. En mochten ze in de toekomst op de markt komen, dan duurt het nog jaren voordat het hele wagenpark ermee is uitgerust.”

Waarschuwing

Voor brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) waren de drie aanslagen aanleiding om een waarschuwing naar de leden te sturen. De strekking: druk chauffeurs op het hart alert te zijn en laat vrachtwagens nooit onbeheerd achter. Woordvoeder Rob Hageman zegt weinig reacties van leden te hebben gehad op de aanslagen, maar vermoedt dat ondernemers er wel mee bezig zijn. „Ze worden steeds voorzichtiger met de keuze van chauffeurs. Maar ook dat is lastig, want je kunt weinig controleren. We hanteren in de sector een zwarte lijst met mensen die zijn veroordeeld voor bijvoorbeeld diefstal, maar hoe kunnen we nagaan dat iemand sympathiseert met terroristische organisaties? Er moet een gerede aanwijzing zijn om een sollicitant af te wijzen, afkomst is geen reden.”

Cursus

Het kan wel raadzaam zijn om chauffeurs extra op te leiden, zegt Hageman. „Wij bieden nu al cursussen aan om voorbereid te zijn op criminele situaties. Vooral chauffeurs die vaak met een waardevolle lading rijden, leren verdachte personen te herkennen. In het verlengde daarvan kun je ook leren andere dubieuze mensen eruit te pikken. Zoiets is heel zinvol, omdat terroristen bij een stoplicht al de cabine in kunnen duiken om de chauffeur te gijzelen.”

Voorlopig helpen zulke trainingen meer dan extra techniek in de truck, denkt Hageman. „Je kunt natuurlijk van alles verzinnen: ingewikkelde versleuteling, apparatuur die op vingerafdrukken werkt. Maar dat lijken me lastige zaken, ook al doordat er meerdere chauffeurs van één vrachtwagen gebruikmaken.” Een systeem dat op afstand de dieseltoevoer afsluit wanneer de indruk bestaat dat een vrachtwagen gekaapt is? „Dat kan, maar het vraagt om enorme investeringen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer