ProRail en NS weer beboet om HSL
NS en ProRail krijgen van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) boetes opgelegd van in totaal 2,3 miljoen euro omdat de prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) vorig jaar opnieuw onder de maat bleven. Dat heeft ze donderdag aan de Tweede Kamer laten weten.
„Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter”, aldus de bewindsvrouw.
De NS krijgt een boete van 1,25 miljoen omdat afspraken over het aantal zitplaatsen niet zijn nagekomen en de reizigers te veel last van vertragingen hadden. In de tweede helft van 2016 is het aantal vertragingen wel afgenomen. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden.
Momenteel wordt nog onderzocht of samenwerking met een andere partij kan leiden tot betere prestaties op de HSL. Als dat zo is, gaat Dijksma de NS vragen zich op deze samenwerking voor te breiden. Dat wordt deze zomer duidelijk.
De HSL is een complexe spoorlijn. Dat komt omdat er onder meer een ander beveiligingssysteem is en er een ander voltage wordt gebruikt dan op het reguliere spoor. Onderzoekers stelden vorig jaar dat een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity op de HSL niet haalbaar is.
Op het gewone hoofdrailnet gaat het volgens Dijksma wel goed. Hier zitten de prestaties „in de lift”. De reisinformatie en de wifi-capaciteit werden verbeterd. Goederentreinen reden vorig jaar minder op tijd, maar dat kwam vooral door werkzaamheden.