Laagste winst voor Prada sinds beursgang
Modehuis Prada heeft 2016 afgesloten met een winst van ruim 278 miljoen euro. Niet eerder sinds het in 2011 de gang naar de beurs in Hongkong maakte, viel de winst van het Italiaanse luxemerk zo laag uit. Ook analisten hadden op meer gerekend.
In vergelijking met 2015 daalde de winst met 16 procent. Daarbij was 2016 het derde jaar op rij dat de winst op jaarbasis lager uitviel. Net als branchegenoten LVMH en Burberry kampt Prada met dalende omzetten, vooral door de minder luide roep om luxe-items uit China. Ook het tanende toerisme in Europa deed het merk geen goed.
Om het tij te keren zet Prada in op het versterken van de verkoopketen. Daarbij zal het zijn winkelarsenaal tegen het licht houden. Verder is het samenwerkingen aangegaan om ook online beter voor de dag te komen. In Hongkong en Macau toonden de verkopen aan het einde van het jaar overigens tekenen van herstel. In Rusland waren de resultaten van het bedrijf wel uitstekend.