Onderwijs & opvoeding

Kleine pabo’s slaan handen ineen

Samenwerken om zelfstandig te kunnen blijven. Onder dat motto slaan negen relatief kleine pabo’s de handen ineen.

L. Vogelaar
30 March 2017 20:13Gewijzigd op 16 November 2020 10:11
Studenten aan de pabo van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam maken foto’s tijdens een werkbezoek van koningin Maxima eind vorig jaar aan de school. De Thomas More Hogeschool is één van de negen pabo’s die gaan samenwerken in de Radiant Lerarenopleidin
Studenten aan de pabo van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam maken foto’s tijdens een werkbezoek van koningin Maxima eind vorig jaar aan de school. De Thomas More Hogeschool is één van de negen pabo’s die gaan samenwerken in de Radiant Lerarenopleidin

De oprichting van Radiant Lerarenopleidingen is een reactie op de fusiegolf in het hoger beroepsonderwijs, waardoor de achterliggende decennia het aantal hogescholen sterk afnam. „Er waren er honderden, er zijn er nu nog zo’n veertig”, zegt drs. L. N. Rottier, bestuurder van Driestar educatief in Gouda.

Negen pabo’s bleven buiten de fusies. „We hechten aan ons eigen karakter, aan onze identiteit en aan de contacten met ons eigen netwerk. Geen van de negen wil fuseren. En juist daarom is het nodig dat we dingen samen doen.”

Het betreft naast Driestar hogeschool ook Hogeschool De Kempel, Hogeschool iPabo, Iselinge Hogeschool, Katholieke Pabo Zwolle (KPZ), Marnix Academie en Thomas More Hogeschool. Verder doen twee pabo’s mee die deel uitmaken van een grotere hbo-instelling: de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en Hogeschool Viaa in Zwolle (voorheen de –vrijgemaakt– Gereformeerde Hogeschool).

„Binnen het hoger beroepsonderwijs zijn wij heel klein”, zegt Rottier. „Maar binnen de lerarenopleidingen kunnen we gezamenlijk een vuist maken, want een derde van de instroom van de pabostudenten in Nederland gaat naar een van deze negen pabo’s.”

Kijkje in de klas

De pabo’s werkten al regelmatig samen in projecten of om onderzoeksgeld te verwerven. Dat willen ze structureler doen binnen de coöperatieve vereniging die officieel op 7 april van start gaat: Radiant Lerarenopleidingen.

„Dat er nu een master passend meesterschap van start kan gaan, is een gevolg van deze samenwerking”, zegt Rottier. „Een ander gevolg is kwaliteitsverbetering. Er zijn reken- en taaltoetsen gekomen, maar voor de andere vakken zijn de geplande toetsen van de baan. Bij die vakken kiezen we voor ”peer review”: docenten kijken bij collega’s van andere hogescholen in de klas. Dat houdt je scherp.”

Daarnaast willen de negen pabo’s verder professionaliseren door het opleidingstraject voor lerarenopleiders dat ze samen met een universiteit willen opzetten.

Gezamenlijke visie

De samenwerking tussen de hogescholen lukt alleen doordat de deelnemers in visie overeenstemmen, zegt de Driestarbestuurder. „Alle negen pabo’s vinden persoonlijk meesterschap belangrijk: om een goede leraar te worden, is zijn persoonlijkheid doorslaggevend. Het pedagogisch ambacht staat centraal.

De negen pabo’s zijn allemaal kleinschalig en staan daardoor dicht bij de scholen waarvoor ze mensen opleiden. En alle negen leveren ze goede kwaliteit. Op de ranglijst van pabo’s staan de deelnemers van Radiant bijna allemaal in de top tien. We blijven alle negen afzonderlijk lid van de HBO-raad, maar als coöperatie kunnen we wel gezamenlijk onze belangen behartigen en standpunten formuleren.”

Master passend meesterschap

Driestar hogeschool start in september samen met acht andere pabo’s een tweejarige masterstudie passend meesterschap, gericht op passend onderwijs. De cursus wordt op drie plaatsen aangeboden. De Driestar is betrokken bij de cursus die in de Marnix Academie in Utrecht wordt gegeven. De studie is gericht op het omgaan met diversiteit in de klas.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer