Kleine pabo’s slaan handen ineen
Samenwerken om zelfstandig te kunnen blijven. Onder dat motto slaan negen relatief kleine pabo’s de handen ineen.
De oprichting van Radiant Lerarenopleidingen is een reactie op de fusiegolf in het hoger beroepsonderwijs, waardoor de achterliggende decennia het aantal hogescholen sterk afnam. „Er waren er honderden, er zijn er nu nog zo’n veertig”, zegt drs. L. N. Rottier, bestuurder van Driestar educatief in Gouda.
Negen pabo’s bleven buiten de fusies. „We hechten aan ons eigen karakter, aan onze identiteit en aan de contacten met ons eigen netwerk. Geen van de negen wil fuseren. En juist daarom is het nodig dat we dingen samen doen.”
Het betreft naast Driestar hogeschool ook Hogeschool De Kempel, Hogeschool iPabo, Iselinge Hogeschool, Katholieke Pabo Zwolle (KPZ), Marnix Academie en Thomas More Hogeschool. Verder doen twee pabo’s mee die deel uitmaken van een grotere hbo-instelling: de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en Hogeschool Viaa in Zwolle (voorheen de –vrijgemaakt– Gereformeerde Hogeschool).
„Binnen het hoger beroepsonderwijs zijn wij heel klein”, zegt Rottier. „Maar binnen de lerarenopleidingen kunnen we gezamenlijk een vuist maken, want een derde van de instroom van de pabostudenten in Nederland gaat naar een van deze negen pabo’s.”
Kijkje in de klas
De pabo’s werkten al regelmatig samen in projecten of om onderzoeksgeld te verwerven. Dat willen ze structureler doen binnen de coöperatieve vereniging die officieel op 7 april van start gaat: Radiant Lerarenopleidingen.
„Dat er nu een master passend meesterschap van start kan gaan, is een gevolg van deze samenwerking”, zegt Rottier. „Een ander gevolg is kwaliteitsverbetering. Er zijn reken- en taaltoetsen gekomen, maar voor de andere vakken zijn de geplande toetsen van de baan. Bij die vakken kiezen we voor ”peer review”: docenten kijken bij collega’s van andere hogescholen in de klas. Dat houdt je scherp.”
Daarnaast willen de negen pabo’s verder professionaliseren door het opleidingstraject voor lerarenopleiders dat ze samen met een universiteit willen opzetten.
Gezamenlijke visie
De samenwerking tussen de hogescholen lukt alleen doordat de deelnemers in visie overeenstemmen, zegt de Driestarbestuurder. „Alle negen pabo’s vinden persoonlijk meesterschap belangrijk: om een goede leraar te worden, is zijn persoonlijkheid doorslaggevend. Het pedagogisch ambacht staat centraal.
De negen pabo’s zijn allemaal kleinschalig en staan daardoor dicht bij de scholen waarvoor ze mensen opleiden. En alle negen leveren ze goede kwaliteit. Op de ranglijst van pabo’s staan de deelnemers van Radiant bijna allemaal in de top tien. We blijven alle negen afzonderlijk lid van de HBO-raad, maar als coöperatie kunnen we wel gezamenlijk onze belangen behartigen en standpunten formuleren.”
Master passend meesterschap
Driestar hogeschool start in september samen met acht andere pabo’s een tweejarige masterstudie passend meesterschap, gericht op passend onderwijs. De cursus wordt op drie plaatsen aangeboden. De Driestar is betrokken bij de cursus die in de Marnix Academie in Utrecht wordt gegeven. De studie is gericht op het omgaan met diversiteit in de klas.