„Verdubbeling aantal pakketten zorgt niet voor fors meer bestelauto’s”
Door de verdubbeling van het aantal verstuurde pakketten zal het aantal bestelauto’s in Nederland niet enorm toenemen. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd rapport van topsector Logistiek.
De topsector –door het Kabinet ingesteld in 2010– heeft samen met onderzoekers van CE Delft, TNO en Panteia onderzoek gedaan naar de gebruikers en de inzet van de 876.000 bestelauto’s in Nederland.
Bij bezorging aan huis is slechts 2 tot 3 procent van de bestelauto’s betrokken. „Door de verdubbeling van e-commerce-activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk toenemen”, stellen de onderzoekers.
Uit de studie ”Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland” blijkt verder dat het jaarkilometrage van de bestelbusjes veel lijkt op dat van personenauto’s. Zo’n 80 procent blijft onder de 30.000 kilometer per jaar.
Bestelauto’s blijven ook langer doorrijden dan vrachtauto’s. Ze houden het gemiddeld zo’n 20 jaar lang vol. En die ‘oudjes’ van 15 jaar of ouder rijden per jaar meer dan 10.000 kilometer per jaar. Helaas zorgen deze oudere exemplaren voor een relatief grote bijdrage van de luchtvervuiling. Ze nemen slechts 8 procent van de verreden kilometers voor hun rekening, maar zijn tegelijk verantwoordelijk voor 39 procent van de uitstoot van fijnstof door bestelauto’s.
Tussen de 35 en 50 procent van de bestelauto’s wordt voor goederenlogistiek gebruikt. Dat is het bedrijfsmatig transport van goederen (inclusief materialen voor de bouw) en/of onderdelen al dan niet in combinatie met diensten. Ruim de helft van alle bestelauto’s wordt in gezet in de sectoren bouw en handel.