Lagere kwartaalwinst voor bottelaar Refresco
De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft afgelopen kwartaal minder winst gemaakt, ondanks dat de frisdrankverkopen wel omhoog gingen. De onderneming achter onder meer Wicky-limonade kampte met hogere kosten in verband met enkele overnames. Ook werden de resultaten beïnvloed door de grote waardedaling van het Britse pond.
Refresco hield onder de streep 17 miljoen euro over, tegen 25 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2015. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat ging wel bijna 8 procent omhoog naar 52 miljoen euro. De omzet nam met ruim 12 procent toe tot 529 miljoen euro.
Er werd in oktober, november en december in totaal 1,6 miljard liter aan dranken aan de man gebracht. Dat kwam neer op een toename van bijna 19 procent ten opzichte van een jaar eerder. Refresco heeft afgelopen jaar onder meer het Amerikaanse Whitlock Packaging ingelijfd. In Nederland werd blikjesvuller DIS uit Sittard overgenomen. Exclusief die extra activiteiten was sprake van een lichte volumeafname, met ongeveer 1 procent.
Topman Hans Roelofs wijst erop dat Refresco over het geheel genomen een goed 2016 achter de rug heeft, met bijna een verdubbeling van de nettowinst tot 82 miljoen euro. Volgens Roelofs is het vierde kwartaal in de frisdrankbusiness altijd wat minder belangrijk dan bijvoorbeeld het tweede en derde kwartaal.
Refresco is afgelopen jaar vooral sterk gegroeid met zijn activiteiten voor A-merken. De markt is de laatste tijd wel wat aan het veranderen. De consument drinkt steeds meer flesjes mineraalwater en andere waterachtige drankjes, waarop Refresco relatief lage marges maakt, en juist minder echte sappen.