Klanten ontevreden over service energiebedrijven
Consumenten en kleine bedrijven zijn niet te spreken over de klantenservice en klachtenafhandeling van de Nederlandse energiebedrijven. Dat blijkt uit de woensdag verschenen publieksmonitor Prestaties Energiebedrijven Nederland (PEN) van brancheorganisatie EnergieNed. De totale prestaties van de energieleveranciers worden gewaardeerd met een 7.
Consumenten geven de energiebedrijven gemiddeld een 7,1, de kleine ondernemingen geven gemiddeld een 7,2. De klantenservice krijgt van de consumenten een 5,7 en de klachtenafhandeling een 4,6. De klant waardeert de prijs-kwaliteitverhouding met een 6,5.
EnergieNed verwacht dat in het juli-onderzoek de waardering van de service zal zijn toegenomen. „Bedrijven onderkennen hun zwakte op dat punt en werken aan hun service”, laat een woordvoerder van EnergieNed weten. Verbetering van de dienstverlening vergt een mentaliteitsverandering en aanpassing van de werkmethoden. „En dat gebeurt niet op stel en sprong.”
De waarderingscijfers zijn afkomstig uit enquêtes in februari en maart. Voor het onderzoek zijn 3000 consumenten en zevenhonderd bedrijven geraadpleegd. Het volgende onderzoek zal in juli worden gepubliceerd.