Economie

FrieslandCampina wil af van Appelsientje

FrieslandCampina onderzoekt een verkoop van zijn sap- en limonadedochter Riedel, eigenaar van bekende merken als Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss, Taksi en Extran. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

ANP
28 February 2017 14:33Gewijzigd op 16 November 2020 09:54

Het besluit hangt samen met de nieuwe koers die de onderneming gaat varen in de jaren tot en met 2020. FrieslandCampina wil zich meer toeleggen op de productie van zuivel. Riedel past niet in die toekomstplannen.

Riedel is sinds 1879 actief met de productie van mineraalwater, limonade en vruchtendranken. In 1973 introduceerde het bedrijf onder de merknaam Appelsientje zijn eerste in karton verpakte vruchtensappen. Taksi kwam in 1985 op de markt, CoolBest in 1995 en DubbelFrisss het jaar daarna.

Riedel telt tweehonderd werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 125 miljoen euro. Het in Ede gevestigde bedrijf is marktleider in Nederland in zowel de houdbare als gekoelde vruchtensappen en -dranken. Daarnaast is het bedrijf actief op de Belgische markt.

Om die leidende positie verder uit te kunnen bouwen, is het belangrijk dat Riedel „een volgende stap zet in zijn ontwikkeling”, aldus topman Roelof Joosten van FrieslandCampina. Medewerkers, ondernemingsraad, vakbonden, klanten en leveranciers zijn geïnformeerd over de mogelijke verkoop.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer