Citroën brengt kleur en fleur met de nieuwe C3
Saaie, alledaagse auto’s bevolken de Nederlandse wegen in grote hoeveelheden. Hoe anders wordt het nu Citroën de in vrolijke kleuren uitgevoerde C3 lanceert.
Met de komst van de C4 Cactus beloofde Citroën dat deze auto model staat voor de designtaal van het merk voor de komende jaren. De nieuwe Citroën C3 treedt in de voetsporen van de Cactus met vrolijke kleurencombinaties en een eigenzinnig ontwerp. Het hoge front met verlichting op drie niveaus behoort tot de belangrijkste kenmerken. Verder neemt de C3 de beschermende ”airbumps” op de flanken van zijn grotere broer over. Overigens bestaan er ook varianten zonder deze luchtkussens. Ondank de zwart-wittooi van dit exemplaar kan de C3-koper onder meer dak, spiegels en andere accenten in diverse kleuren bestellen.
Visgraatstof
Kleurrijke mogelijkheden sieren eveneens het interieur van het best verkopende Citroënmodel sinds jaren. De nieuwe C3 beschikt over vrolijke kleuraccenten op het meubilair, de portierpanelen en het dashboard. In de auto van deze test zijn stoelen en achterbank bekleed met een donkergrijze visgraatstof. Wie goed kijkt, herkent in het patroon het Citroënlogo. De voorkant van de zittingen, de bovenrand van de rugleuningen alsmede de hoofdsteunen zijn uitgevoerd in abrikooskleurig kunstleer. Ter contrast loopt er op de rugleuningen ook nog een lichtgrijze baan, die in kleur weer terugkomt in de portierbakken. De armleuningen, de centrale balk op het dashboard en het stuur sluiten weer op het abrikoosthema aan.
Voor een auto van dit formaat (lengte 4 meter) beschikt de Citroën C3 over fors bemeten stoelen, met een prettig comfort en een goede ondersteuning van de schouders. Tegelijk zullen er mensen zijn die het schuim in de stoelen juist wat te zacht vinden.
Op elektronisch gebied bieden alle auto’s van groot tot klein tegenwoordig volop voorzieningen die comfort en veiligheid dienen. Citroën plaatst de nieuwe C3 vooraan in het segment, met onder meer herkenning van verkeersborden en de zogenaamde ”lane departure warning”. Via een camera leest de auto de strepen op de weg. Als deze worden gepasseerd zonder dat de bestuurder richting aangeeft, waarschuwt de auto met een signaal. De meest complete Shine-uitvoering van de C3 verlaat verder de fabriek met standaard een achteruitrijcamera, sleutelloos openen, sluiten en starten en automatische airco.
Motorisch levert de nieuwe C3 geen verrassingen op. De krachtigste benzineversie haalt een cilinderinhoud van 1,2 liter. Dat wordt verdeeld over drie cilinders. Door de turbo nemen vermogen en koppel flink toe. Respectievelijk 110 pk en 205 Nm weet de compacte Fransman te behalen. Flinke waardes bij een bescheiden voertuiggewicht van 1025 kilo.
Soepel geveerd
Een krachtige motor blijkt in eerste instantie te staan voor vlotte prestaties. Soepel schakelend door de vijf versnellingen accelereert de Citroën C3 in 10,4 seconden naar de 100 km/u. Tussenacceleraties, bijvoorbeeld van 80 naar 120 km/u, verlopen lekker vlot, zeker als er een tandje wordt teruggeschakeld. Het toerental van de motor komt dan in de regionen waarin het maximale koppel wordt bereikt. De algehele souplesse van motor en versnellingsbak sluit uitstekend aan bij het comfort van de Citroën. Samen met de nieuwe ontwerprichting vormt rijcomfort een van de speerpunten van het merk. Toch zullen sommige automobilisten de auto te soepel geveerd vinden. Comfortminnaars roemen de C3 juist om deze eigenschap in contrast met de steeds stugger wordende concurrentie.
Citroën brengt in de nieuwe C3 zo veel mogelijk elementen samen om het brandstofverbruik te temperen. Zoals een bescheiden gewicht. Het gemiddeld verbruik is 1 liter benzine op 14,9 kilometer. Daarmee schaart de C3 Puretech 110 zich keurig onder de directe concurrentie.
De Citroën C3 beschikt over een bagagevolume van 300 liter: de norm in dit segment. Voorin biedt de auto volop ruimte, maar op de achterbank raken langere passagiers met de kruin het plafond. De Citroën C3 scoort door zijn vormgeving, kleurrijke mogelijkheden en rijcomfort. Op het gebied van ruimte en voorzieningen hobbelt de auto keurig met segmentgenoten mee.
De nieuwe Citroën C3 kost minimaal 14.980 euro voor de 68 pk Live. De 82 pk sterke C4 Feel is met 17.580 euro een stuk duurder. De stap naar de 110 pk turbo blijft beperkt tot een prijsverschil van 750 euro. In de Shine-uitvoering komt de 110 pk op 20.230 euro.
Citroën C3 Puretech 110 Shine
Topsnelheid 188 km/u
Acceleratie
10,4 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 14,9 kilometer
CO2-uitstoot
103 g/km
Aanhanggewicht (geremd)
600 kg
Vormgeving. De Citroën C3 valt op door zijn eigenwijze uitstraling, kleuren en grote stootranden.
Kleurgebruik. In de duurste uitrusting kan het interieur met kleurrijke accenten worden opgefrist.
Aandrijflijn. De driecilinderturbobenzinemotor presteert uitermate krachtig dankzij een fors koppel.
Ruimte. De Citroën C3 is geen uitschieter qua ruimte. Vooral op de achterbank komen volwassen passagiers in de hoogte tekort.