„Internetbellen verovert ook zakelijke markt”
Bellen via internet is eindelijk ook aan een grote opmars bezig binnen het bedrijfsleven. Volgens het economisch bureau van ABN AMRO is de omzet op dit deel van de telecommarkt de afgelopen twee jaar ongeveer verviervoudigd. Daarbij voorziet de bank hier voor de komende tijd een verdere groei met zo’n 30 procent per jaar.
Terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al volkomen normaal is, belt de meerderheid van de zakelijke markt nog altijd traditioneel. Steeds meer bedrijven zien echter wel de voordelen van internetbellen, constateert ABN AMRO. Dit wordt extra in de hand gewerkt door de toenemende populariteit van clouddiensten.
De zakelijke telecommarkt is door de komst van allerlei nieuwe toepassingen en aanbieders met nieuwe verdienmodellen de laatste tijd erg in beweging. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs en ook IT-dienstverleners zijn allemaal nog op zoek naar hun plekje.
De totale omzet in de zakelijke telecom daalde volgens het financiële concern in de afgelopen twee jaar nog met circa 9,5 procent. ABN AMRO verwacht dat deze omzetdaling voorlopig doorzet, met zo’n 4 procent per jaar. Dat is een grotere krimp dan in de telecommarkt als geheel, waar naar verwachting sprake is van een jaarlijkse terugval met ongeveer 2 procent.