Lagere groei voor veiling Aalsmeer
Bloemenveiling Aalsmeer heeft vorig jaar voor bijna 1,6 miljard euro aan bloemen en planten omgezet. Dat was nog geen procent meer dan het jaar daarvoor. De beperkte omzetstijging was het gevolg van de economische ontwikkelingen, valutaontwikkelingen en klimatologische omstandigheden. Vooral de markt voor snijbloemen wordt als „onrustig” getypeerd.
Dit heeft de Bloemenveiling Aalsmeer (VBA) dinsdagmorgen bekendgemaakt. Het nettoresultaat van de veiling bedroeg 2,4 miljoen euro.
De groei was lager dan in voorgaande jaren. Dat is vooral terug te zien in de omzetontwikkeling bij snijbloemen. Aan snijbloemen werd voor 995 miljoen euro omgezet, een daling van 2,6 procent. Met name in de rozen was de prijsontwikkeling in 2003 ongunstig.
Bij kamer- en tuinplanten was het beeld aanzienlijk positiever. In deze productgroepen zette de groei van de afgelopen jaren goed door. Kamerplanten waren in 2003 goed voor een omzet van 489 miljoen euro, een plus van 7,7 procent. Aan tuinplanten werd voor 114 miljoen euro omgezet (5,2 procent meer).
Via de dertien veilingklokken werd voor een bedrag van 1,17 miljard euro aan bloemen en planten verhandeld, wat 1,7 procent minder was dan vorig jaar. De klok blijft echter onverminderd het belangrijkste verkoopkanaal.
Bij Marketing en Verkoop Aalsmeer (MVA, de bemiddelingsorganisatie voor de termijnmarkt) was daarentegen juist sprake van groei. MVA realiseerde een omzet van 430 miljoen euro, een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2002. Vooral de termijnverkoop van snijbloemen liet een meer dan gemiddelde toename zien. Kwekers en groothandelaren/exporteurs spelen met maatwerkoplossingen steeds beter in op specifieke vragen van zowel grootwinkelbedrijven als de meer traditionele afzetpunten.
Voor de komende tien jaar voorspelt Bloemenbureau Holland een exportgroei van 45 procent in met name Zuid-Europa, Rusland, maar wellicht ook bij de tien nieuwe toetreders in de Europese Unie. Ook de Duitse markt groeit na jarenlange stabilisatie weer licht.
Tegelijkertijd staan de marges in de sierteeltsector zowel aan de productie- als aan de handelskant onder druk. „Maar juist in een periode waarin het wat moeilijker gaat zie je het ondernemerschap in de sierteeltsector opbloeien”, zegt directievoorzitter Ph. Smits. „Ketenspelers durven te blijven innoveren. Exporteurs, groothandelaren, kwekers en de veiling zelf investeren in nieuwe systemen en nieuwe technologie om logistieke processen te versnellen, teelttechniek en arbeidsomstandigheden te verbeteren en producten te innoveren. Dat helpt om nieuwe marktkansen te creëren en te benutten.”