Digitale groei helpt eigenaar NRC vooruit
De Belgische uitgever Mediahuis heeft de omzet afgelopen jaar op peil weten te houden en meer winst geboekt. Ondanks een aanhoudende druk op de advertentiemarkt sloeg het bedrijf meer munt uit zijn digitale activiteiten. Dat maakte de eigenaar van onder meer NRC Media vrijdag bekend.
De omzet kwam uit op 398,5 miljoen euro, een fractie meer dan in 2015. De nettowinst nam met 11 procent toe tot 21,7 miljoen euro. De resultaten bieden ruimte voor meer investeringen, aldus de onderneming, die dit jaar verder wil uitbreiden in zowel Nederland als België.
Mediahuis is met televisiemagnaat John de Mol verwikkeld in een overnamestrijd rond de Telegraaf Media Groep (TMG). Tot dusver heeft De Mol de hoogste prijs geboden, maar Mediahuis is nog bezig de boekhouding van zijn branchegenoot door te spitten. De hoogte van het definitieve bod hangt af van de uitkomst van dat onderzoek, zei topman Gert Ysebaert tegen het ANP. Het bedrijf heeft tot 8 maart de tijd om met een formeel bod te komen.
Ysebaert noemde het overnamegevecht „een belangrijk dossier”, niet alleen voor zijn eigen bedrijf maar ook voor de toekomst van TMG. „Wij denken de juiste strategie te hebben voor TMG. Onze sterke resultaten bewijzen dat onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek op een rendabele manier mogelijk is.”
Waar de papieren krant nog altijd terrein verliest, slaagden de NRC-bladen er vorig jaar in die afname ruimschoots te compenseren met een hogere digitale verkoop. De totale verkoop nam, zowel bij NRC Handelsblad als bij nrc.next, met zo’n 6 procent toe. NRC Media zag de inkomsten uit advertenties licht dalen, maar deed het volgens topman Gert Ysebaert wel beter dan de markt.
In België wist Mediahuis de advertentieopbrengsten wel licht op te voeren. Onlinevideo zorgde daarbij voor „een extra boost”. Het bedrijf wil dat succes volgens Ysebaert graag zien te kopiëren naar zijn Nederlandse activiteiten, waar vanaf dit jaar ook de Media Groep Limburg onder valt. „Video is de sterkst groeiende poot”, aldus de topman. „Het gaat nog maar om enkele miljoenen, maar dat maakt al wel het verschil”. zei hij.