Flinke opmars voor alliantie Renault-Nissan
De alliantie van de autobouwers Renault en Nissan heeft afgelopen jaar een flinke groei laten zien. Dat komt ook doordat voor het eerst de verkopen van Mitsubishi zijn meegeteld. Nissan nam afgelopen jaar een aanzienlijk belang in die branchegenoot.
Het Frans-Japanse samenwerkingsverband leverde in 2016 een kleine 10 miljoen auto’s af. Dat zijn er bijna net zoveel als het Amerikaanse General Motors, de huidige nummer drie op de mondiale automarkt. Volkswagen en Toyota zijn de nummers één en twee, met respectievelijk 10,3 en 10,2 miljoen verkochte wagens.
Renault en Nissan zijn zelfstandige bedrijven, maar werken wel al jaren zeer nauw samen. Zij hebben aanzienlijke aandelenbelangen in elkaar en worden allebei geleid door de in Brazilië geboren topman Carlos Ghosn. Sinds kort zwaait hij ook de scepter bij Mitsubishi.
Nissan is de grootste partij binnen de alliantie, met in 2016 een afzet van 5,6 miljoen auto’s. Daar zijn ook de verkopen van het luxemerk Infiniti bij inbegrepen. Renault bracht vorig jaar, inclusief het Roemeense dochtermerk Dacia, bijna 3,2 miljoen auto’s aan de man.
Nieuwkomer Mitsubishi leverde een bijdrage van ruim 934.00 wagens. De Russische Lada-producent AvtoVAZ was goed voor bijna 285.000 verkochte voertuigen.