Recensie: Minne Veldman speelt Asma
„Van een liefhebber, voor een liefhebber.” Dat is hoe organist Minne Veldman zijn cd met koraalbewerkingen van Feike Asma (gespeeld op de orgels in Den Haag, Kampen, Hasselt, Utrecht en Haarlem) ziet. Tot op de dag van vandaag heeft de koraalmuziek van Asma een belangrijke plaats in zijn orgelrepertoire.
Wie denkt dat dit dan ook de hoofdmoot is van zijn repertoire, heeft het mis. Juist Veldman, bijzonder actief als concertorganist, trakteert zijn publiek wekelijks op een breed scala aan orgelwerken (288 verschillende orgelwerken in 2016!).
De keuze voor een cd met alleen werken van Asma is daarom toch opvallend. Daarbij komt dat enkele nummers al zo vaak zijn opgenomen dat de vraag rijst wat deze opname nog toevoegt. De Urker organist geeft naar eigen zeggen met deze cd gehoor aan de wens van veel concertbezoekers. Verder heeft hij geen al te hoge pretenties met deze opnamen.
Wat mij betreft hadden overbekende bewerkingen zoals ”Komt als kind’ren van het licht” achterwege gelaten mogen worden. Daarentegen vind ik vooral de minder frequent gespeelde werken, zoals de bewerkingen over ”Ach, blijf met Uw genade” en ”Als ik Hem maar kenne” echt het beluisteren waard. Gelukkig slaat de balans van de tracklist in die zin naar de goede kant uit.
Veldman speelt trefzeker en verzorgd. Wie opnames van Feike Asma zelf kent, zal echter bewust of onbewust juist op dit punt vergelijken. Eens, Veldman is geen Asma; Veldman spéélt Asma. Is dat erg? Mijns inziens biedt muziek van Asma tot op zekere hoogte een marge voor eigen interpretatie. Liever een nette uitvoering als deze, dan een slechte imitatie.
Minne Veldman – Koraalbewerkingen Feike Asma (1912-1984) – Den Haag, Kampen, Hasselt, Utrecht, Haarlem; STH Records (1416242); € 14,90; bestellen: www.sthrecords.nl