Omzet Facebook valt 51 procent hoger uit
De socialenetwerksite Facebook heeft het laatste kwartaal fors meer omzet in de boeken gezet. Daarmee zette het techbedrijf zorgen opzij over het al dan niet bereiken van de grens van het aantal advertenties dat in een ‘newsfeed’ kan worden getoond.
De omzet in het vierde kwartaal viel met 8,8 miljard dollar 51 procent hoger uit dan een jaar eerder. De omzet viel ook hoger uit dan de 8,5 miljard dollar waar kenners door de bank genomen op hadden gerekend. Adverteerders stonden vooral in de drukke periode rond de feestdagen in de rij om via onder meer Facebook en Instagram consumenten te bereiken.
De winst van het bedrijf in het laatste kwartaal kwam uit op 3,5 miljard dollar. De jaarwinst bedroeg 10,2 miljard dollar. Topman Mark Zuckerberg keek tevreden terug op 2016, maar zei ook dat er nog een hoop werk te doen is om mensen „samen te brengen”.
Facebook is, na Google-moeder Alphabet, de nummer twee in de markt voor mobiele advertenties. Ook via Instagram timmert het bedrijf stevig aan de weg. Het aantal gebruikers voor Instagram steeg tot meer dan 600 miljoen.
Het aantal maandelijks actieve gebruikers voor Facebook zwol aan tot 1,86 miljard. Ruim 1,2 miljard daarvan kunnen geen dag zonder de netwerksite en 1,74 miljard gebruikers verschaffen zich via de smartphone toegang tot het platform.
In de zogeheten nabeurshandel maakte het aandeel Facebook een koerssprong, geholpen door analistencommentaren waarin Facebook als „fundamentele speler” in de advertentiemarkt wordt bestempeld.