Transavia gaat onder één vlag verder
Transavia zal vanaf volgend jaar één merknaam voeren. De luchtvaartmaatschappij besluit de komende maanden of zij verder gaat als Transavia of dat haar eigen prijsvechter Basiq Air het nieuwe boegbeeld wordt. „Voor de zomer willen we hierover een ei leggen", aldus president–directeur O. van den Brink maandag in een toelichting op de jaarcijfers.
Hoewel de naam Basiq Air de afgelopen jaren snel is opgerukt binnen het luchtvaartbedrijf, staat volgens Van den Brink niet bij voorbaat vast dat de prijsvechter het nieuwe gezicht van Transavia wordt. „Er leeft heel veel emotie rondom het merk, zeker hier in huis", zei de president–directeur over Transavia.
Wat ook meespeelt, is dat Basiq Air een harde concurrentiestrijd voert met andere prijsvechters, waaronder easyJet en Ryanair. In de onderlinge strijd om passagiers worden de prijsvechters vrijwel uitsluitend op het tickettarief afgerekend. De gevolgen van de scherpe concurrentie zetten de winst onder druk.
Van den Brink wil proberen zich aan de prijzenslag te onttrekken door de verkoop van extra producten rondom het ticket. Wat hem betreft moet een passagier die op Milaan wil vliegen, ook direct een kaartje voor de opera in die stad kunnen aanschaffen. „Het moeten geen holle woorden zijn, maar tastbare service en producten."
Na zo’n ingreep zou Basiq Air geen prijsvechter pur sang meer zijn. Bovendien begeeft de luchtvaartmaatschappij zich op het terrein van de reisorganisaties. Volgens Van den Brink kan de maatschappij het aanbod reisproducten echter ook in samenwerking met de reisbureaus uitbreiden.