Economie

Wessanen presteert mager

„Het was een jaar van grote veranderingen. De portfolio is veranderd en ook in de organisatie is er veel gebeurd. Onze nieuwe strategie gericht op gezondheidsvoeding krijgt echt inhoud. Het nieuwe beeld staat.”

ANP
22 February 2002 09:48Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Met veel omhaal van woorden maakte topman A. Zondervan van voedingsbedrijf Koninklijke Wessanen donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers duidelijk dat de resultaten van zijn bedrijf niet overhielden maar dat alle inspanningen van het afgelopen jaar toch nut hebben gehad. „We zijn goed gepositioneerd voor de komende jaren. En de omzet van de kernactiviteiten stijgt.”

Vooral de belangrijke Amerikaanse markt, driekwart van de omzet, kende strubbelingen. In de eerste zes maanden daalde de omzet van vlaggenschip Tree of Life 7,5 procent. De tweede helft van het jaar ging het beter, maar al met al was er een licht lagere omzet.

De gezondheidspillenmarkt kreeg een duw omdat er volgens Zondervan steeds meer partijen die markt afgrazen. Datzelfde geldt voor de voedingssupplementen. Daarnaast is Wessanen aandeel kwijtgeraakt doordat fabrikanten zelf de distributie van producten ter hand namen waar eerst Wessanen die verzorgde. Bovendien komt er een anders opgezette distributie, wat leidt tot verlies van 400 tot 500 van de ongeveer 6000 arbeidsplaatsen in de VS.

In de granen daalde de omzet en duikelde vooral het bedrijfsresultaat naar beneden. Dat kwam onder meer door aanloopproblemen met een nieuwe fabriek voor voedingsrepen in Engeland.

Wessanen stoot alle onderdelen af waarop het bedrijf weinig invloed kan uitoefenen omdat het de grondstoffenprijs niet in de hand heeft. „De schommelingen in de melkprijzen, die van het botervet en de kipprijzen kunnen we nu achter ons laten”, aldus Zondervan.

Het Amerikaanse zuivelbedrijf is eind vorig jaar met boekwinst verkocht. En ook de kipproductie door Golden Foods in Thailand, „een vak dat niet het onze was”, heeft een nieuwe eigenaar. Daarop lijdt Wessanen boekverlies door de indertijd betaalde goodwill.

Voor Leerdammer, eens de trots van Wessanen, is het bedrijf nog op zoek naar een koper. Maar dat hoeft niet meer op stel en sprong, zoals vorig jaar nog leek. De omzet van het kaasmerk daalde afgelopen jaar en de resultaten werden bijkans weggevaagd met een bedrijfsresultaat dat 95 procent lager lag. Een flinke reorganisatie, onder andere sluiting van de productie in Frankrijk en meer aandacht voor innovatie en marketing, moet de gatenkaasfamilie weer aantrekkelijk maken.

De omzet van de kernactiviteiten steeg met 9 procent. De totale omzet klom ietsje: van 3,93 miljard euro in 2000 naar 3,97 miljard vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 78 miljoen euro tegen 98 miljoen in 2000. Verder incasseerde Wessanen door de verkopen, ook die van het Campari-aandeel, een buitengewone bate van 195 miljoen euro. Het heeft volgens eigen zeggen 300 tot 500 miljoen euro in de binnenzak voor nieuwe acquisities.

Wessanen verwacht voor komend jaar een daling van de winst per aandeel van „niet meer dan” 10 procent. Dat heeft ondermeer te maken met genoemde desinvesteringen zoals van de Amerikaanse zuivel en van Golden Foods. De nadelige effecten daarvan ijlen dit jaar vooral in de eerste zes maanden na. De winst per aandeel over 2001 bedroeg 94 eurocent tegen 1,16 euro in 2000.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer