Koffiedrinken wordt steeds meer beleving
Onder het motto ”Eerst koffie” groeit Fortune Coffee in Zoetermeer gestaag. Werknemers van ongeveer 12.000 bedrijven krijgen nu iedere werkdag hun troostrijke vocht uit automaten van dit bedrijf geserveerd. „Koffie werkt verbindend.”
De vader van de huidige directeur, Ton van der Tang, begon eind jaren tachtig van de vorige eeuw in Zoetermeer met de verkoop van koffie en koffieautomaten. In 1996 nam zijn zoon het bedrijf over. Aanvankelijk met een compagnon, later ging hij alleen verder. Tot het jaar 2000 was er, via tussenpersonen, handel in koffie en koffieautomaten. „Toen hebben we besloten om van Fortune een franchiseorganisatie te maken.”
Via een franchiseformule blijft de betrokken ondernemer zelfstandig, maar verplicht hij zich ertoe alleen het eigen product aan te bieden en gebruik te maken van alle uitingen en de werkwijze van de centrale organisatie. Deelname heeft ook zo zijn voordelen. „Er worden trainingen aangeboden, we verzamelen marktgegevens, hebben een centrale administratie en een contactcentrum dat afspraken met bedrijven vastlegt”, aldus Van der Tang.
Hoewel slechts enkele van de handelaren waarmee eerder zaken werd gedaan zich bereid toonde deel te nemen aan de organisatie, bleek de stap een succes. In zestien jaar tijd groeide het aantal vestigingen tot 27. Om de afstand tot de klant tot een minimum te beperken, heeft Van der Tang 43 regio’s voor een ideale dekking in Nederland in gedachten. Om dat te bereiken, trekt hij in principe vijf jaar uit. „Maar als het iets langzamer gaat, is dat geen ramp. Er is meer dan geld alleen op de wereld. De praktijk leert dat onze franchiseondernemers aan veel eisen moeten voldoen. We zoeken echte netwerkers die de taal van hun omgeving spreken en daarnaast voldoende technisch inzicht hebben. Zij zijn het aanspreekpunt wanneer er problemen zijn met een koffieautomaat. Dat is de kracht van ons bedrijf: leveringen op maat, met geschikte koffieautomaten en snelle service in de buurt. We nemen alle zorg voor de koffie over.”
Fortune richt zich op bedrijven van vijf tot vijftig werknemers. Omdat veel bedrijven tal van vestigingen bezitten, heeft Fortune ook grote klanten, zoals Vodafone Nederland. Daarnaast wordt er koffie geleverd aan kerken, tankstations, basisscholen, horecabedrijven en sportkantines. Hoewel het de deelnemers vrij staat om in het weekend werkzaamheden te verrichten, blijven de deuren bij de centrale organisatie op zondag gesloten. Van der Tang maakt er geen geheim van als christen te hechten aan de zondagsrust. „Bij de aanname van nieuw personeel wordt er niet op achtergrond geselecteerd, maar in de praktijk spelen de hier gehanteerde normen en waarden wel degelijk een rol. Je merkt al snel of iemand daarbinnen past en zich hier thuis voelt.”
Werkten er bij de centrale organisatie in 2010 al tussen de tien en de vijftien mensen, inmiddels is het aantal medewerkers in Zoetermeer gegroeid tot 35. De omzet is toegenomen tot ruim 20 miljoen euro. Over de precieze positie van het bedrijf in de Nederlandse markt met vele koffieaanbieders durft de directeur geen uitspraken te doen. Lachend: „We zijn de grootste franchiseorganisatie op ons gebied, maar dat ben je al snel omdat we de enige zijn.”
Zes jaar geleden werd er aan de rand van de stad een nieuw pand betrokken, waarin de twee werkmaatschappijen zijn ondergebracht: een gericht op de levering van koffiesoorten en een die automaten fabriceert. „Eigenlijk hebben we alweer ruimtegebrek. Maar dat is geen probleem, want we hebben nog extra grond voor uitbreiding achter de hand.”
De groei ontstond niet alleen door het toegenomen aantal deelnemers, maar vooral doordat verschillende van de franchiseondernemers op hun beurt zelf mensen in dienst hebben genomen. „Door het hele land rijden nu 63 bestelbussen met onze naam en ons logo.”
Fortune koopt de koffie in bij verschillende, vooral Nederlandse fabrikanten. Daarnaast wordt er soorten thee, soep en zaken zoals kopjes, bekertje en lepeltjes geleverd. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt Van der Tang belangrijk. In 2010 is hij in Uganda een project gestart waarbij aan 100 toekomstige koffieboeren „als een soort microkrediet” per boer 300 koffieplanten zijn geleverd. „Dit jaar verwachten we daarvan de eerste oogsten.”
De koffieautomaten worden in het bedrijf met de hand in elkaar gezet. „Desgewenst met de kleuren en het logo van de klant. Als je je bedrijf zorgvuldig inricht met bijvoorbeeld lichte kleuren, is het niet fraai om zonder meer een zwarte doos in een hoek plaatsen.”
Om aan alle wensen en smaken te kunnen voldoen, heeft hij het assortiment uitgebreid met koffieautomaten van een Nederlandse en van een Zwitserse fabrikant. „Exact op maat, snel of langzamer, met gevriesdroogde producten of met verse bonen, voor grote of kleinere aantallen. Alles is mogelijk.”
In het bedrijf worden automaten ontwikkeld die aan de toenemende vraag naar allerlei smaken en soorten koffie kunnen voldoen. „Koffiedrinken wordt steeds meer een beleving. Je ziet steeds meer plekken waar werken, wifi en ontmoeting samengaan. Daar houden wij rekening mee.”
Bedrijfsgegevens
Bedrijf: Fortune Coffee
Waar: Zoetermeer
Sinds: 1989
Aantal medewerkers: 35 (20 tot 25 fte)
Omzet 2016: ruim 20 miljoen euro