Micra past weer tussen Clio, Polo en Fiesta
Met de nieuwe Micra slaat Nissan een andere weg in. De auto past door zijn grotere formaat weer helemaal tussen de hard lopers in Europa, zoals de Clio, Polo en Fiesta.
Terwijl de eerste drie generaties Micra keurig meeliftten op de golven van het Europese B-segment, koos Nissan er bij het vorige model voor om een stapje terug te doen. De Micra IV nam qua afmetingen en prijsstelling een positie tussen het A- en B-segment in. Dat resulteerde in een verschuiving van de doelgroep. Zo’n 70 procent van de kopers was vrouw. Natuurlijk wil Nissan die categorie graag blijven aanspreken. Uitbreiding van de klantenkring moet echter vooral van mannelijke kopers komen. Nissan stelt zich ten doel met het kersverse model voor 70 procent aan nieuwe klanten aan te trekken. Daarvoor zal de fabrikant de hele reclame- en marketingtrukendoos opentrekken.
Het wat saaie imago van de vorige generatie verdwijnt. Dat doet Nissan om te beginnen door de tot 4 meter lengte toegenomen Micra (die eerst 3,78 meter lang was) te voorzien van een dynamisch en opvallend uiterlijk.
De auto is breder en lager, waardoor een voor de uitstraling en vooral ook het brandstofverbruik gunstige stroomlijn wordt verkregen. In het front leggen de ontwerpers de nadruk op de V-vorm, die vanuit de grille feitelijk naar achteren wordt doorgetrokken. De scherpe, golvende lijn op de flanken zorgt er mede voor dat de Micra niet snel voor een ander model zal worden aangezien. De zwarte C-stijl geeft aan de achterkant het effect van een zwevend dak.
Bij het vlotte voorkomen horen felle kleuren, zoals frisgroen, sportief rood, helderblauw en pittig oranje. Maar de Micra kan natuurlijk ook gewoon in grijs of zwart worden besteld. In dat geval biedt Nissan gekleurde strips, accenten en stickers om de auto verder aan te kleden.
Grijs en zwart
Het toegenomen formaat blijkt duidelijk uit de binnenruimte. Vooral voorpassagiers krijgen volop plek op de goed ondersteunende stoelen. Achterin zorgt de aflopende daklijn voor een kleine beperking van de hoofdruimte. Het bagagevolume past met 300 liter keurig binnen de verwachtingen.
Standaard voeren grijs en zwart de boventoon in het interieur. In de zeer complete Tekna-uitvoering presenteert Nissan de maximale kleurenpracht. De zwarte bekleding van de stoelen wordt aan de randen opgefleurd door een lichtgrijze inzet. Maar die kan net zo gemakkelijk worden ingeruild voor oranje of blauw. In dat geval kleurt ook de brede balk op het dashboard mee. Leer kan als optie worden aangekruist, in dat geval bestaat de keuze uit lichtgrijs of zeer chic bordeauxrood.
Op de centrale balk van het dashboard plaatst Nissan het grote navigatiescherm. Daarop zijn tal van functies te bedienen, zoals het Bose Personal Sound System. Het audiomerk ontwikkelde speciaal voor dit model een eigen geluidssysteem. Dat bestaat uit basboxen in de voorportieren, tweeters in de raamstijlen en twee luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder. Dat geeft een uitstekende geluidsbeleving, maar helaas alleen voor de bestuurder. De topversie van de Tekna krijgt ook het volledige arsenaal elektrische veiligheidssystemen, zoals een noodremhulp met voetganger detectie, verkeersbordenherkenning, intelligent grootlicht en een rijbaanassistent. Daarvoor geldt dan wel een meerprijs van 500 euro.
Zuinig
Dat Nissan de Micra bij Renault in het Franse Flins laat produceren, is te merken aan het motorenaanbod. De belangrijkste krachtbron voor de Nederlandse markt is de 0,9 liter driecilinderturbo. Die haalt een vermogen van 90 pk en een prima koppel van 140 Nm. Gekoppeld aan een hand geschakelde vijfbak presteert de krachtbron naar behoren. Op heuvelachtig terrein blijkt het wel noodzakelijk op tijd terug te schakelen. De motor kan zuinig worden gereden met een resultaat tussen de 1 op 15 en 16,5.
De bodemgroep borduurt voort op de oude Micra en de Note. Beide modellen worden door deze auto vervangen. De afstemming is sportief en dynamisch en dat past uitstekend bij het totale karakter van de Micra. De auto luistert goed naar de besturing en slaat zeker niet door in comfort. Dat alles maakt dat het totaalpakket van de Micra zo in balans is dat Nissan zonder twijfel sterk terugkeert in het zo druk bevochten segment.
De prijzen lopen uiteen van 15.190 euro voor de 1 liter 73 pk Visia tot 20.590 euro voor de IG-T 90 Tekna. Daarmee past de nieuwe Micra keurig tussen de concurrenten. Dieselen kan vanaf 19.390 euro.
Nissan Micra IG-T 90 Tekna
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie 12,1 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 16,1 kilometer
CO2-uitstoot 104 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1200 kg
Uitstraling. De vormgeving van de nieuwe Micra is dynamisch en zelfs spannend, zeker als je kiest voor vrolijke kleuren en accenten.
Rijgedrag. Het Nissan-onderstel is zo afgestemd dat de Micra een behoorlijk sportief rijdende auto is.
Audio. Het Bose Personal Sound System richt zich vooral op de bestuurder en wordt alleen in de topversie standaard geleverd.
Rugleuningverstelling. De knop is bijna niet te bereiken.