Economie

Schoolboekenreus Van Dijk Educatie wil brede dienstverlener worden

Van Dijk Educatie, de grootste distributeur van schoolboeken in Nederland, is begin deze week overgenomen door het Brits-Amerikaanse investeringsfonds Towerbrook. Leerlingen en docenten gaan daar op termijn zeker iets van merken, zegt topman Hans van der Wind.

21 December 2016 16:16Gewijzigd op 16 November 2020 09:24
Van Dijk Educatie is overgenomen door een Brits-Amerikaans investeringsfonds. De schoolboekenreus wil investeren in nieuwe diensten met het oog op de digitalisering in onderwijsland. Foto: archiefbeeld van het inpakken van pakketten schoolboeken bij Van D
Van Dijk Educatie is overgenomen door een Brits-Amerikaans investeringsfonds. De schoolboekenreus wil investeren in nieuwe diensten met het oog op de digitalisering in onderwijsland. Foto: archiefbeeld van het inpakken van pakketten schoolboeken bij Van D

Het is voor leerlingen in het voortgezet onderwijs nog altijd een vast ritueel: op de eerste lesdag staat voor iedereen een doos schoolboeken klaar om uitgepakt te worden. Na de slotbel reppen de jongelui zich naar huis om, al dan niet met hulp van moeder of een oudere broer of zus, de nieuwe aanwinsten te kaften.

Grote kans dat de doos waarin de boeken zaten, is ingepakt in Kampen. Bij Van Dijk Educatie, het bedrijf dat naar eigen zeggen meer dan twee derde van het lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs levert. In het middelbaar beroepsonderwijs is het marktaandeel zelfs nog groter.

De digitalisering verandert het onderwijs. Jaren geleden al deden bij de boeken de cd-roms en dvd’s hun intrede. Uitgevers bieden op websites ondersteunend lesmateriaal aan, waarvoor Van Dijk Educatie nu al jaarlijks zo’n 3 miljoen licenties levert –naast 13 miljoen schoolboeken. Het bedrijf wil zijn rol in die veranderende onderwijswereld versterken.

Waarom zocht u een partner?

„De aanleiding zijn de veranderingen in het onderwijs. Leren wordt steeds persoonlijker. Hetzelfde geldt voor lesgeven. Daardoor veranderen lesmethodes en ook de manier waarop die beschikbaar worden gesteld. Lesmateriaal komt steeds meer digitaal beschikbaar. Op dit moment schat ik het aandeel op 10 tot 20 procent, over vijf jaar is dat de helft. Het lesmateriaal wordt daarbij meer en meer adaptief. Dat betekent dat het zich aanpast aan het niveau van de leerling.”

Kunt u dat wat verduidelijken?

„Leerlingen die nu in een havo 3-klas zitten, hebben bijvoorbeeld allemaal hetzelfde wiskundeboek. Als iemand iets niet snapt, gaat de docent hem of haar extra uitleg geven. Maar er bestaat intelligente software die de stof aanpast aan jouw kennisniveau. Simpel gezegd: als je procenten niet snapt, leidt zo’n programma je terug naar de breuken, want dat is de basis.”

Gaat u die software ontwikkelen?

„Nee, dat is een taak van de uitgevers. Onze rol is dat we ervoor zorgen dat al dat materiaal voor leerlingen en docenten bereikbaar is, dat het gemakkelijk te vinden is en dat je erbij kunt komen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen.”

Wat gaan leerlingen van de overname merken?

„Op korte termijn verandert er niet zo veel, op de langere termijn wel. Er komen meer mogelijkheden om op je eigen niveau een vak te volgen, het wordt gemakkelijker om interessante animaties te vinden. We gaan docenten ondersteunen om op een moderne manier les te geven en van alle mogelijkheden die er zijn gebruik te maken. Daarvoor gaan we meer trainingen aanbieden en ook investeren in het beheer van ict-systemen op scholen. Kort gezegd komt het erop neer dat we ons willen ontwikkelen van distributeur van leermiddelen naar een brede dienstverlener voor het onderwijs.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer