Politiek

Kosten ProRail niet voor rekening reiziger

Als de omvorming van spoorbeheerder ProRail tot extra kosten gaat leiden, zullen die niet worden afgewenteld op reizigers, vervoerders of verladers. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag gezegd in reactie op een bericht in De Telegraaf.

ANP
20 December 2016 08:57Gewijzigd op 16 November 2020 09:23

De krant citeerde uit een onderzoeksrapport van McKinsey over de omvorming, opgesteld in opdracht van ProRail. De spoorbeheerder gaf het rapport aan het begin van de middag vrij.

Het kabinet wil van ProRail weer een publieke organisatie maken. Volgens de onderzoekers kan ProRail worden getroffen door een naheffing die kan oplopen tot 5 miljard euro, omdat de spoorbeheerder in de nieuwe situatie niet langer btw zou kunnen aftrekken. Als deze kosten worden doorberekend zou de prijs van een treinkaartje met 2 tot 6 procent kunnen stijgen, aldus McKinsey.

Het kabinet heeft aangegeven dit te willen compenseren, maar de onderzoekers vragen zich af of dit door de Europese Commissie niet zal worden gezien als ongeoorloofde staatsteun. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) benadrukt dat de Belastingdienst überhaupt nog moet onderzoeken of en wat voor fiscale effecten de omvorming van ProRail zal hebben.

Om te voorkomen dat reizigers, verladers en vervoerders kind van de rekening worden zijn er afspraken gemaakt met het ministerie van Financiën, zei een woordvoerder van I&M.

Het ministerie ontving het rapport maandagmiddag. De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond over het spoor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer